Sida 1 av 1

Motorvärmare V40

Postat: tor 08 okt 2015, 08:18
av andersbe
Hi! :D :D

Tänkte montera in en motorvärmare, funderar på en slang värmare.

Någon som har monterat på en v40?

Re: Motorvärmare V40

Postat: fre 09 okt 2015, 18:25
av Rådlös
Om du väljer det som tillverkarna rekommenderar, alltså rätt modell till din motor, så fungerar det. Skulle det inte göra det så har du ju "garanti" på värmaren förutsatt att du har monterat rätt. Men i alla fall jag har inte hört talas om att en ny skulle vara trasig.

Re: Motorvärmare V40

Postat: tis 13 okt 2015, 06:43
av andersbe
Rådlös skrev:Om du väljer det som tillverkarna rekommenderar, alltså rätt modell till din motor, så fungerar det. Skulle det inte göra det så har du ju "garanti" på värmaren förutsatt att du har monterat rätt. Men i alla fall jag har inte hört talas om att en ny skulle vara trasig.
Tänkte jag skulle komma billigt undan och ta en från Biltema, funderade på att ta en gummikabel och kabelskor för runda stift att montera på motorvärmaren samt fylla den med packnings Silicon-värmebeständig till 300-grader. Sparar 500:-.
Kan detta gå? ?:-/

Re: Motorvärmare V40

Postat: tis 13 okt 2015, 08:14
av Rådlös
Om ditt silikon innehåller ättiksyra, som vissa silikoner gör, så har du byggt en presumtiv dödsfälla. Syran fräter på metallerna och spänningen i kablarna ger en jonvandring med överledning och kortslutning som följd. :-O)
Använd en sådan här dosa i stället och koppla rätt i en ren och torr inneslutning. http://www.liljenbergs.com/Valkommen/El ... ?id=300108 Det finns med olika antal ingångar om man skall ha t.ex kupévärmaruttag. Alla kablar i ett motorrum skall vara mantlade.

Re: Motorvärmare V40

Postat: ons 14 okt 2015, 08:07
av andersbe
Rådlös skrev:Om ditt silikon innehåller ättiksyra, som vissa silikoner gör, så har du byggt en presumtiv dödsfälla. Syran fräter på metallerna och spänningen i kablarna ger en jonvandring med överledning och kortslutning som följd. :-O)
Använd en sådan här dosa i stället och koppla rätt i en ren och torr inneslutning. http://www.liljenbergs.com/Valkommen/El ... ?id=300108 Det finns med olika antal ingångar om man skall ha t.ex kupévärmaruttag. Alla kablar i ett motorrum skall vara mantlade.
Har tänk mig dessa delar nedan för ett komplett system, från kopplings dosa; en ingående, en till motorvärmare, en till uttagskontakt för batteriladdare, en till kupe-värmare. Funderar på krumpslang vid anslutningen på motorvärmaren. Skulle väl kunna fungera?

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Fast-i ... 000021071/

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Kabeli ... 000018917/

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Tillbe ... 000021629/

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Uttag- ... 000022181/

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Uttag- ... 000017391/

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000018394/

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... 000031415/

Re: Motorvärmare V40

Postat: ons 14 okt 2015, 12:22
av Rådlös
Njaaeeäää! Först och främst skall du ha 1,5 kvadrat kabel. Ditt exempel var bara 1 kvadratmillimeter. Men det är rätt att kabeln skall heta RDO. Det innebär att den är oljebeständig. (Egentligen skall den heta RDOE men det går nog lika bra med den du har valt) Sedan vill jag minnas att intaget till bilen, där du kopplar in kabeln från vägguttaget/kopplingsdosan, skall sitta fast monterat på någon lämplig plats. I grillen eller stötfångaren etc. etc.
Skarvhylsorna som du har valt är för 2,5 kvadrat. Du skall röda hylsor i stället, för 1,5 kvadrat. Och du skall använda en riktig tång när du klämmer dom. T.ex en sådan här: http://www.clasohlson.com/se/Kabelskota ... r363696000 Finns även motsvarande på Biltema och andra prylvaruhus. Även motsvarande pris. Tången har tre klämlägen. Dom är färgmärkta. Färgen gäller samma färg som på kabelskorna/hylsorna. Klämmer du en röd hylsa på röd märkning och 1,5 kvadrat så blir det rätt. Använd inte en sådan billig tång som är två hopnitade plåtbitar. Och att som man hör förslag ibland, att använda en polygrip till klämtång. Det är helt förkastligt, för att inte säga förbjudet!
Och jag är lite skeptisk till att använda en plastdosa. Jag skulle ha valt en metalldosa. Det är möjligt, kanske, eventuellt att Bilprovningen har synpunkter på det, men jag vet inte.

Re: Motorvärmare V40

Postat: ons 14 okt 2015, 13:08
av Rådlös
Andersbe: Du har fått ett PM!

Re: Motorvärmare V40

Postat: ons 14 okt 2015, 15:41
av andersbe
Rådlös skrev:Njaaeeäää! Först och främst skall du ha 1,5 kvadrat kabel. Ditt exempel var bara 1 kvadratmillimeter. Men det är rätt att kabeln skall heta RDO. Det innebär att den är oljebeständig. (Egentligen skall den heta RDOE men det går nog lika bra med den du har valt) Sedan vill jag minnas att intaget till bilen, där du kopplar in kabeln från vägguttaget/kopplingsdosan, skall sitta fast monterat på någon lämplig plats. I grillen eller stötfångaren etc. etc.
Skarvhylsorna som du har valt är för 2,5 kvadrat. Du skall röda hylsor i stället, för 1,5 kvadrat. Och du skall använda en riktig tång när du klämmer dom. T.ex en sådan här: http://www.clasohlson.com/se/Kabelskota ... r363696000 Finns även motsvarande på Biltema och andra prylvaruhus. Även motsvarande pris. Tången har tre klämlägen. Dom är färgmärkta. Färgen gäller samma färg som på kabelskorna/hylsorna. Klämmer du en röd hylsa på röd märkning och 1,5 kvadrat så blir det rätt. Använd inte en sådan billig tång som är två hopnitade plåtbitar. Och att som man hör förslag ibland, att använda en polygrip till klämtång. Det är helt förkastligt, för att inte säga förbjudet!
Och jag är lite skeptisk till att använda en plastdosa. Jag skulle ha valt en metalldosa. Det är möjligt, kanske, eventuellt att Bilprovningen har synpunkter på det, men jag vet inte.
Det ska nog gå bra med SBP.
Fastnade lite för krympslangen, motorvärmaren är grövre än kablen, man får nog tre på ett runt gummi med samma diameter som MV i
annat fall kan de bli att man inte får tett över kabeln, krympslangen krymer bara en viss %.
MV = 500W, 220v = 2.3A, kabel = 1mm2(6A)