Sida 1 av 1

Lambdavärde för hög vid besiktning

Postat: mån 20 jul 2015, 14:29
av Kev85
Har en V40 2.0T -99
Vid besiktning så låg lambdavärdet på ca 1.12 - 1.2 (Gjort 2 besiktningar)
Övriga avgasvärden ok.

Lambda lampan har lyst sedan jag köpte bilen för 5 år sen.
Förvärmning på bakre sonden som hade lagt av, men inga problem med avgasvärdena innan.
Nu har också förvärmningen på främre lagt av.

Har sett en liten spricka på grenröret, täppte till avgassystemet och känner att det trycker ut där.
Vet inte hur mycket detta kan påverka. Självklart ska avgassystemet vara tätt men vill inte börja byta grenrör om det inte hjälper.

När jag startar bilen så har jag 4.8V på främre sond och 5V på bakre, efter en minut så är båda på 5V. Detta ska då indikera en fet blandning?
Känner en stark doft av bränsle från avgaserna. Iomed att jag har högre lambda än 1 så finns det för mycket syre i avgaserna, så där kan grenröret vara felorsaken. Och då skjuts mer bränsle in för att kompensera detta?
Jag tycker att om sonderna visar 5V så styrningen minska bränsletillförsel men värdena är ständigt på 5V.
Drar jag ut kontakten till LMM så händer inget med värdena på sonderna.

Kollade på en liknande v40 och då startar båda sonder runt 0.2V för att sedan vandra upp till 5 och ner, reglerade hela tiden.

Bilen går för övrigt bra, istället för att dricka 0.75 så ligger den på 0.85-0.9 när man räknar ut det.

Hoppas jag kan få en förklaring till om jag tänker rätt eller vad mer jag kan kolla för att utesluta felorsaker.

Re: Lambdavärde för hög vid besiktning

Postat: mån 20 jul 2015, 14:42
av White
Det räcker med små läckor på avgassystemet för att lambdavärdet ska sticka iväg.

Re: Lambdavärde för hög vid besiktning

Postat: mån 20 jul 2015, 21:38
av rudarmy
Byt grenrör!

Re: Lambdavärde för hög vid besiktning

Postat: tis 21 jul 2015, 21:21
av Kev85
Jag tänkte om någon tycker det låter rimligt att sonderna skickar 5V konstant, att styrningen kör ut så mycket bränsle pga spricka i grenröret.
Om sonderna känner av för mycket syre i avgaserna (pga sprickan) och kör in mer bränsle för att kompensera detta men visar sonden 5V så borde styrningen minska bränsletillförseln?

Lambdavärdet från bes visar för mycket syre i avgaserna, kan det vara så att bränslet inte förbränns eller läckage vilket gör att jag får högre lambdavärde?

Jag kan köpa ett beg grenrör och prova att byta men ville inte lägga ut mer pengar på denna bilen "i onödan" om det visar sig att något annat är fel.

Tack för svaren hittils

Re: Lambdavärde för hög vid besiktning

Postat: tis 21 jul 2015, 23:14
av rudarmy
Borde väl va nå läkage efter lambda åxå gissar jag!
Utgår från att motorn är varmkörd..

Re: Lambdavärde för hög vid besiktning

Postat: fre 18 sep 2015, 22:23
av Kev85
Glömde uppdatera på forumet, fixat för några veckor sedan.
Jag beställde en beg främre lambdasond för 300kr.
Efter det så reglerade den som vanligt.
Körde in den på besiktning och alla avgasvärden låg mitt i prick.

Sprickan i grenröret påverkar inte lambdavärdet i detta fallet.

Nu hoppas jag bilen håller ett år till.