Sida 1 av 1

För lite kylarvätska?

Postat: tis 23 jun 2015, 16:53
av Lurging
Hej.

Jag slog till och köpte en V40 diesel -02 i söndags. Den har gått 11500 mil och går väldigt fint, men har ett problem:

Den uppför sig som om det är för lite kylarvätska - temperaturmätaren stiger till "normal" väldigt fort, samtidigt som det är svårt att få värme i kupén (hade exakt samma symptom på min Hiace) . Den enda påfyllningsmöjligheten jag kan finna är i expansionskärlet, och där är nivån mitt emellan hög och låg. På min Hiace var det också normal nivå i expansionskärlet men jag kunde fylla en hel del direkt i kylaren.

Hur kan jag veta om det är tillräckligt med glykol i kylaren och hur fyller jag på om det är för lite?

Med vänlig hälsning
Lars

Re: För lite kylarvätska?

Postat: tis 23 jun 2015, 17:49
av Rådlös
Glykolhalten eller fryspunkten går att mäta. Åk till en större bensinstation. Dom har utrustning för det, en sådan här: http://www.clasohlson.com/se/Optisk-gly ... er/36-4782 eller en sådan här: http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... re-619286/
Båda visar samma sak.
Du kanske har ett stopp i ledningarna till kupéelementet? Har du AC eller "vanlig manuell" värme? Kolla upp att reglagen fungerar. På äldre system kan vajrar och annat lossna så ventiler och annat inte öppnas eller stängs. Det kan också bli en slampropp i ledningar och element om vattnet har stått still en längre tid. I så fall är det genomspolning som gäller. Och det kan man säga att det gör i alla fall. Kylarvätskan skall bytas ut vart annat år. Det är inte glykolen i sig som blir för gammal utan korrosionsskyddet. Det håller bara i två år.

Re: För lite kylarvätska?

Postat: tis 23 jun 2015, 18:39
av Lurging
Ok, kanske jag førklarade dåligt. ... Just nu vill jag bara veta om kylvætskenivån ær før låg inne i kylaren. Jag finner inget lock - hur kollar jag och hur fyller jag på?

Re: För lite kylarvätska?

Postat: tis 23 jun 2015, 20:04
av Rådlös
Jo, man fyller på i expansionskärlet vid behov. När motorn är varm skall nivån vara inom markeringarna. När motorn är kall sjunker nivån fullt synligt. Därför skall man utgå från den "varma" nivån när man fyller. Locket till expansionskärlet är fjäderbelastat och skall öppna vid övertryck. Det brukar stå på locket vilket tryck det handlar om. Det är dock ett ganska lågt tryck, i storleksordningen 1 bar eller däromkring. Och om man kompletteringsfyller så gör man det med färdigblandad kylarvätska.

Re: För lite kylarvätska?

Postat: tis 23 jun 2015, 22:13
av Lurging
Ok, vi missførstår varandra. Læs garna min førsta post så hoppa jag du førstår frågestællningen. Mvh

Re: För lite kylarvätska?

Postat: ons 24 jun 2015, 16:31
av klacken
Expansionskärlet är enda stället man fyller på. Är det fullt så är kylaren full. Kanske impellern på vattenpumpen som gjort sitt så du har dålig cirkulation.

Re: För lite kylarvätska?

Postat: tor 25 jun 2015, 19:30
av Lurging
Ok, tack skall ni ha. Jag tror jag skall omformulera min fråga i en ny tråd, så får vi se om det kommer några goda idéer.

mvh
Lars