Sida 1 av 1

Bromsbroplem S40 -99

Postat: sön 12 apr 2015, 10:28
av RaggeNo1
För en vecka sedam började bromslampan lysa och till min förvåning var behållaren till brolsvätskan mer eller mindre tom.

Jag fyllde på kollade upp problemet dagen efter.
Klossarna såg ut som på bilden.

Bild

Jag tryckte tillbaka kolvarna och satte dit nya klossarna.

Idag när jag kom ut såg jag en liten fläck på marken och ja, det saknades lite bromsvätska i behållaren.
Jag tåg en bild på hur det ser ut, man ser att det läcker men jag kan inte förstå varifrån det kommer.
Bild

Har någon haft samma problem, eller kan tyda varifrån det läcker?

Re: Bromsbroplem S40 -99

Postat: sön 12 apr 2015, 10:33
av StefanN
Känns som allt i dina bromsar verkar rätt slut, oket såg ju inte roligt ut.

Re: Bromsbroplem S40 -99

Postat: sön 12 apr 2015, 11:29
av RaggeNo1
StefanN skrev:Känns som allt i dina bromsar verkar rätt slut, oket såg ju inte roligt ut.
Näe, efter lite Googletid hittade jag att det är oket som är kasst. En snubbe hade haft samma problem, även där vänster bak.

Blir Biltema i eftermiddag.

Det är tydligen axeln inne i oket som blir otät och är uppenbarligen en "barnsjukdom" på S/V40

Re: Bromsbroplem S40 -99

Postat: sön 12 apr 2015, 11:36
av StefanN
Du lär ju byta bägge oken om du ska få lika bromsvärden, annars går den inte igenom besiktningen.
Sen kommer det bli slangar, bromsrör, klossar och skivor, det tar aldrig slut på dom.

Re: Bromsbroplem S40 -99

Postat: sön 12 apr 2015, 16:08
av RaggeNo1
Nybytt!
Lufta andra sidan bara, så är den fit for fight.
uploadfromtaptalk1428847674906.jpg
uploadfromtaptalk1428847674906.jpg (1.01 MiB) Visad 387 gånger

Re: Bromsbroplem S40 -99

Postat: mån 13 apr 2015, 08:37
av MartinS
StefanN skrev:Du lär ju byta bägge oken om du ska få lika bromsvärden, annars går den inte igenom besiktningen.
Varför skulle man byta ett fungerande ok? Man byter det bromsok som är kass.

Re: Bromsbroplem S40 -99

Postat: mån 13 apr 2015, 13:46
av StefanN
Har man ett nytt och ett gammalt får du inte godkända värden, det får inte diffa på bromsproven.

Re: Bromsbroplem S40 -99

Postat: mån 13 apr 2015, 13:53
av MartinS
StefanN skrev:Har man ett nytt och ett gammalt får du inte godkända värden, det får inte diffa på bromsproven.
Om oken är hela är spelar det ingen roll om det är gammalt eller nytt, huvudsaken är att det fungerar, och fungerar ett gammal trycker det ut kolven lika hårt som ett nytt. Om du får skeva bromsvärden när du endast bytt ett ok, så är det andra oket också dåligt.

Re: Bromsbroplem S40 -99

Postat: mån 13 apr 2015, 21:11
av RaggeNo1
StefanN skrev:Har man ett nytt och ett gammalt får du inte godkända värden, det får inte diffa på bromsproven.
Precis som Martin säger spelar det inte ngn som helst roll om ett eller båda är nya, så länge båda fungerar.
Då skulle man med ditt tillvägagånssätt inte kunna byta till rtt begagnat heller?
MartinS skrev:
StefanN skrev:Har man ett nytt och ett gammalt får du inte godkända värden, det får inte diffa på bromsproven.
Om oken är hela är spelar det ingen roll om det är gammalt eller nytt, huvudsaken är att det fungerar, och fungerar ett gammal trycker det ut kolven lika hårt som ett nytt. Om du får skeva bromsvärden när du endast bytt ett ok, så är det andra oket också dåligt.