Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Laffe
#921823
Min V40 2.0T -03 uppvisade några märkliga fel idag. Först "hängde sig gasen" så att bilen höll 60-65 km/h på femman utan att jag rörde gasen, felet kom och gick under några kilometer. Sen fick jag se att tempmätaren förde sitt egna liv och ställde sig på max stundtals, vilket även drog igång elfläkten. Jag stannade sedan bilen men motorn fortsatte att rusa runt 3000rpm. Efter det stängde jag av motorn, sen starta den inte på en timma.

Därefter kikade jag i programmet Vida efter felkoder och det klagade på motortempgivaren. När jag kollar på diverse reservdelssidor hittar jag dock ingen sådan, bara vattentempgivare och insugstempgivare. Finns det verkligen en motortempgivare på 2.0T?

Om någon känner igen min symptombeskrivning får ni gärna dela med er av era erfarenheter.

Tacksam för svar :)
av ed
#922035
Antar att du menar en sån här?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... SOR-61583/

Köpte en sån själv på biltema idag, min 2.0t från 2001 ger dålig värme,, kommer aldrig upp i rätt motortemp på nålen, har hög tomgång och beter sig allmänt illa.

Har ett upptäckt läckage på kylarväskan som skall åtgärdas imorgon i samma veva men jag tror absolut dessa hör samman. Ska byta termostat också.


Givare 199 kr
Termostat 99 kr på biltema

Busenkelt att byta själv vad jag förstår.

Hitta läckage lär vara lite trixigare.. :)


edit: mitt förslag kanske benämns som vattentempgivare? Om så, sorry, är inget proffs, halvglad amatör dock! ;)
#925946
Oj missade att du hade svarat, trodde jag skulle få mail då jag bevakar tråden.

Felet var mycket riktigt vattentempgivaren, den gav helt galna värden som stundtals var jättelåga (vattentemp -35 grader) och nästa sekund väldigt högt.

(som var på mitt första inlägg så har Mekonomen även en oljetempgivare, men om det verkligen satt en sådan på V40 2.0T kunde dom inte svara på)
S/V60 Polestar utan taklucka

Värt att ha med sig är att tiden då[…]

Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]