Sida 1 av 1

Kondens eller toppen? Kladd på oljelock.

Postat: ons 05 nov 2014, 13:02
av kottrich
Hallå.

Har en v40 2,0t som pendlarbil till och från jobbet, så det går sällan riktigt varm ... tyvärr, jag vet.
Har för vana att alltid gå igenom vätskorna i bilen en gång i månaden, för att kolla så allt ser ok ut.
Kollade oljan igår och upptäckte att det var lite vitt kladd på locket, men stickan var ren och fin. Torkade bort kladdet och hade inte tid att varmköra den då jag skulle till jobbet precis.

Idag så tänkte jag att jag skulle kika igen, då hittade jag även lite lite kladd på stickan också. Inte i själva oljan, utan på den övre delen av stickan.

Nu till frågan, är det möjligt att det är kondens? Det har inte varit såhär sedan jag köpte den i våras, den startar alltid och går bra. Inga problem på det området. Har inte heller kört den tom på vatten eller kört den för varm. Kan det vara toppen ändå? Det är dock ingen olja i vattnet, och vattennivån verkar inte förändras drastiskt. Inga oljefläckar under bilen heller, alltid rent och torrt där den har stått.

Dumma frågor för er kanske, men jag har inte så stor kunskap om sådant här.

Tänkte ladda om till vinterdäck idag, för att köra den ordentligt varm ... men upptäckte till mitt förtret att ena vintersulan var åt helvete, så däckbytet får vänta ett par dagar.

Re: Kondens eller toppen? Kladd på oljelock.

Postat: ons 05 nov 2014, 14:03
av rid54
Det är med all säkerhet kondens och rätt typiskt för den körning du beskriver. Det KAN vara nåt problem med vevhusventilationen, men det är svårt att uttala sig om. Gör en ordentlig tripp och se om det bättrar sig. Byt olja inför vintern om den inte är nyligen bytt. Kondensen är sur pga förbränningsprodukter, onödigt att ha i oljan för länge.

Re: Kondens eller toppen? Kladd på oljelock.

Postat: ons 05 nov 2014, 14:14
av kottrich
rid54 skrev:Det är med all säkerhet kondens och rätt typiskt för den körning du beskriver. Det KAN vara nåt problem med vevhusventilationen, men det är svårt att uttala sig om. Gör en ordentlig tripp och se om det bättrar sig. Byt olja inför vintern om den inte är nyligen bytt. Kondensen är sur pga förbränningsprodukter, onödigt att ha i oljan för länge.

Jag var lite inne på vevhusventen också, och tänkte försöka mig på att kika på det så fort jag kan.

Oljan och filtret blev bytt i våras i samband med bilköpet, men jag har ändå olja hemma så jag kan nog passa på att göra ett oljebyte för sakens skull. Tack! Då känner jag mig iaf lite lugnare just nu. :D Trodde dock kondensen skulle upptäckas tidigare, men nu är det ju lite kyligt + ordentligt fuktigt ute, så det kanske kan vara en bidragande faktor också?

Re: Kondens eller toppen? Kladd på oljelock.

Postat: ons 05 nov 2014, 14:59
av rid54
Vädret påverkar absolut...

Re: Kondens eller toppen? Kladd på oljelock.

Postat: ons 05 nov 2014, 20:31
av S6024t
helt normalt med grädde under locket och kladd på stickan,när det bra blir "kortare "körningar.

Re: Kondens eller toppen? Kladd på oljelock.

Postat: tor 06 nov 2014, 16:07
av kottrich
Jättetack för svar! Då ska jag bara se till att ut och köra den varm ordentligt med jämna mellanrum. :D

Re: Kondens eller toppen? Kladd på oljelock.

Postat: lör 08 nov 2014, 14:43
av Grovsnus
Själv råkade jag ut för det senare förra fredagen, Om oljan har en ljusbrun tjock färg och bilen går i kok väldigt lätt, Ny topplockspackning. :cry:

Efter många övervägningar slutar det ändå med att den ska åtgärdas. :)