Sida 1 av 7
Slö turbo v40 2.0t 2001
Postat: sön 14 sep 2014, 14:02
av whitethrash
Tjena!
Har ett problem med min v40, häromdagen så slutade turbon att fungera som den ska, den laddar i stort sett inget,
runt 0.3bar och bottnar på tomgången vilket den inte gjort förut.
Den ryker inte alls vid gaspådrag eller under färd så turbon kan ju inte gett upp helt.
Det känns som att den motorbromsar lite lätt när man släpper gasen, och den varvar jävligt segt tycker jag.
Skulle vara väldigt tacksam för hjälp då jag inte har lyckats lista ut själv vad det kan vara för fel :/
tack på förhand!
Re: Slö turbo v40 2.0t 2001
Postat: sön 14 sep 2014, 16:56
av vetten
Kolla armen på wg-klockan så att den inte har lossnat eller fastnat i öppet läge.
Re: Slö turbo v40 2.0t 2001
Postat: sön 14 sep 2014, 18:41
av whitethrash
vetten skrev:Kolla armen på wg-klockan så att den inte har lossnat eller fastnat i öppet läge.
Hur kontrollerar man den på bästa sätt då? Räcker det med att den gasar och en annan kollar så att det öppnar och stänger sig?
Är inte så haj på just den delen på bilen så förklara gärna så enkelt som möjligt,haha
Re: Slö turbo v40 2.0t 2001
Postat: lör 20 sep 2014, 07:48
av whitethrash
Ingen som vet?
Re: Slö turbo v40 2.0t 2001
Postat: lör 20 sep 2014, 07:52
av MartinS
Skruva bort plåten som sitter över turbon så ser du den.
Re: Slö turbo v40 2.0t 2001
Postat: lör 20 sep 2014, 08:09
av whitethrash
MartinS skrev:Skruva bort plåten som sitter över turbon så ser du den.
Jo så långt är jag med, det är själva kontrollen av wastegaten jag behöver hjälp med, ska man skruva bort den och gå igenom den eller går det att kolla den på plats?
Re: Slö turbo v40 2.0t 2001
Postat: lör 20 sep 2014, 08:22
av sweddan
Guide hur man spänner klockan, men i ditt fall har nog bara tryckklockans arm hoppat av. Bara sätta tillbaka den och föra igenom en sprint av valfri sort :)
Grön = Ta bort sprinten och ryck loss trycklockan/öglan.
Orange = Lossa den bakre skruven. Snurra trycklockans fäste/ögla emot TRYCKKLOCKA n i den BLÅA riktningen för att spänna klockan. 1-2 varv borde räcka. OBS snurra bara själva öglan och inte hela armen.
Re: Slö turbo v40 2.0t 2001
Postat: lör 20 sep 2014, 17:49
av whitethrash
sweddan skrev:Guide hur man spänner klockan, men i ditt fall har nog bara tryckklockans arm hoppat av. Bara sätta tillbaka den och föra igenom en sprint av valfri sort :)

Grön = Ta bort sprinten och ryck loss trycklockan/öglan.
Orange = Lossa den bakre skruven. Snurra trycklockans fäste/ögla emot TRYCKKLOCKA n i den BLÅA riktningen för att spänna klockan. 1-2 varv borde räcka. OBS snurra bara själva öglan och inte hela armen.
Tackar! En bra beskrivning :) ska ta och kolla det imorgon!
Re: Slö turbo v40 2.0t 2001
Postat: lör 20 sep 2014, 20:57
av whitethrash
Var ner till bilen och kikade en snabbis och sprinten verkar ju vara på sin plats iaf .

Re: Slö turbo v40 2.0t 2001
Postat: lör 20 sep 2014, 23:31
av vetten
Har du känt på wg-n så att den går att röra på så att den inte har fastnat i öppet läge? För mej skulle nästa steg vara att kolla upp magnetventilen som ju verkar vara lite av ett standardfel på dessa bilar, kanske du har nån polare med likadan bil som du kan låna och testa.