Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Basseman
#61807
Hej, har precis gjort vad jag tror ett fynd när jag köpte min V40 2.0T -99 som gått 25.000 svensksåld med servicebok för 37.000
Himmelsblå med Blackline paketet..
Var och M-testade den och de konstaterade lite småfel och ett lite "större" fel..Fjädern vänster fram var av och låg och gned mot ett belägg så fort jag rör ratten så knarrar det.Ska bytas nu på torsdag. Ett annat ljud som jag upptäckt som inte M-testet sa något om är som sagt från höger bak någonstans. Är vägen jämn så hörs inget alls, men så fort där kommer den minsta ojämnhet så klånkar det till, precis som det är ngt som slår emot ngnstans. Nämnas ska att förra ägaren bytade till progressiva dämpare bak, kan det var att ngt har lossnat och behöver spännas ?

Är mycket tacksam för alla svar och teorier.

Mvh: A.m
Användarvisningsbild
av MartinS
#61861
Kolla så det inte är ljuddämparen som slår i något.

/Martin
av Basseman
#61891
MartinS skrev:Kolla så det inte är ljuddämparen som slår i något.

/Martin
Ska be dem som ska byta fjädern fram kolla på det, men man vill helst veta så att man inte blir tokblåst..
Kanske är en liten packning eller ngt och de säger, vi fick byta hela länkarmen :wink:

Men tack för tipset.
Användarvisningsbild
av Nordin
#63355
Har samma fenomen i min v70n. lät så när jag köpte bilen.. och såg på kvittorna ja fick med att dom bytt dämpare runt om.
Lyfte upp bilen och såg att det var en bult som var någon helt annan. En med mindre huvud.
Garanterat detta som klappar.
Dom som bytte dämpare tappade förmodligen bort bulten och tog någon annan.
Titta detta kan vara en bra idé.
Användarvisningsbild
av henka35
#63477
Eller så är dämparen slut helt enkelt.... Jag fick byta mina bakdämpare vid 4500 mil. Detta trots att det inte syntes något läckage. Jag hade ett mycket kraftigt klonkande ljud från bakvagnen.

/Henrik
av Basseman
#66795
Gåtan är löst..
Till sist så fann speedy problemet..
Det var höger bromsok som satt löst och vibrerade emot.
Äntligen har jag en tyst bil..
Oljud under bilen

Fram? Bak e de fram på med nya isolatorer

Service Renault Scenic 2003

Nu är jag färdig med bilen (tills vidare[…]

Tack för svar! Jo, det blir nog en vana. Man[…]

Jag högtryckstvättar aldrig med full sty[…]