Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bsba
#61560
Köpte en S40 T4 -01 (fas 2) för ett par månader sedan, går som sjutton, nästan så man funderar på om den är trimmad, trots att den tidigare (ende) ägaren sa att den inte var det. Jag har inte haft möjlighet att testa nån likadan bil så jag kan jämföra, provade en drös 2,0 T eftersom det var en sån jag tänkt mig, men kunde inte motstå denna.
Till saken hör också att motorstyrningslampan tänds ibland, särskilt när man kör längre sträckor i lugnt tempo. Enligt tidigare ägaren hade det alltid varit så och Volvo inte hittat nåt fel, lät i alla fall trovärdigt, men , men .
Mina frågor är: Kan man på egen hand enkelt kolla om bilen är (chip-) trimmad?
Nåt tips på hur man blir av med lampan?
Har bilprovningen synpunkter på chiptrim?
Har bilprovningen synpunkter på lysande motorstyrningslampa ( i instruktionsboken står det att svgasreningen påverkas)?
:???:
Användarvisningsbild
av Loner
#61568
bsba skrev: Har bilprovningen synpunkter på chiptrim?
I teorin JA, en chippad bil skall ju reg besiktas med den nya effekten, men iom att dom inte har mätmetoder för att upptäcka chiptrimning så är det ingen fara
bsba skrev: Har bilprovningen synpunkter på lysande motorstyrningslampa?
Ja, dom gillar inte alls lysande varningslampor, i synnerhet sånna som har med säkerthet och miljö att göra.

/L
av Kojje
#61695
Du kan kolla laddtrycket som orginal bör ligga på runt 0.9 orginal med en laddtrycksmätare.
Skillnaden mellan 2.0T och T4 är dock ganska stor kanske inte i siffror men i upplevelse dom är styggare i motorkaraktären..
Öppna bilen

Nädå, inga risker. 2an kommer raka sp&[…]

Både och iofs, men i det här fallet &au[…]

Nu har jag äntligen fått tillfälle[…]

Hej, Jag har en 07 -bifuel med samma fel. På[…]