Sida 1 av 3
Etanolbox
Postat: ons 09 jul 2014, 21:39
av Gedahl
Hej
Jag har funderat på att kovertera bilen(V40 T4 -03) till E85 men har inte så himla stor koll på det här med etanolboxar. Har kollat runt lite och hitta denna.
http://bioadapter.com/product_info.php?products_id=45
Även hittat några andra. Är det någon som kört/kör med en liknande box? Funkar dom bra? Och finns det något annat märke ni rekommenderar?
Re: Etanolbox
Postat: ons 09 jul 2014, 23:11
av rudarmy
Någon speciell anledning till ev konvertering?
Re: Etanolbox
Postat: ons 09 jul 2014, 23:41
av Gedahl
rudarmy skrev:Någon speciell anledning till ev konvertering?
Blir rätt så många mil varje månad så skulle inte vara helt fel att åka lite billgare, dessutom är 98oktan inte det lättaste att få tag på där jag bor finns på 1 mack (bara öppen 7-22)
Re: Etanolbox
Postat: tor 10 jul 2014, 13:04
av Mabuse
Bioadapter tillverkas av en kille som till-och-från hänger på Etanol.nu-forum. Användarnamnet Obormot.
http://etanol.nu
Det finns det även andra piggy-back system representerade, bland annat
http://www.etanoldax.se/
och duktiga motorentusiaster, med många tusentals mil med erfarenheter. Vill du diskutera etanolkonvertering är Etanol.nu en guldgruva.
Re: Etanolbox
Postat: tor 10 jul 2014, 13:13
av Mabuse
Etanoldax är svenskt, sedan finns en annan svensk box som heter Flexitune.
Jag använde själv en Flexitune Sequential till min Peugeot-V6:a innan jag bytte till Volvo. Det var en byggsats som jag fick löda ihop själv, och den fungerade bra trots att den var ganska primitiv i sina funktioner.
Den nya Flexitune Auto4x (eller x4 minns inte exakt) har kallstartsautomatik.
Re: Etanolbox
Postat: tor 10 jul 2014, 15:03
av rudarmy
Eftersom det går åt 46% mer bränsle på E85 jämfört med bensin för lambda 1.00 så blir ganska samma slutsumma.. ja förutom kostnaden du drar på dig med konverteringen, känns som det tar några mil innan den är intjänad!
Men bevisa mig gärna motsatsen:)
Re: Etanolbox
Postat: tor 10 jul 2014, 16:15
av Gedahl
Har läst på flera ställen att förbrukningen ökar med 30%
Nu drar bilen 0.85 på 98oktan(15.58kr/l)
0.85×15.58=13.24kr/mil
30% ökad förbrukning etanol 9.29kr/l
0.85×1.3×9.29=10.26kr/mil
46% ökad förbrukning
0.85×1.46×9.29=11.53kr/mil
Så alltså blir besparingen mellan ca1.7-3kr/milen vilket är ganska mycket, speciellt med tanke på att bioadapter boxen kostar strax under 900kr så känns som en värd investering :)
Re: Etanolbox
Postat: tor 10 jul 2014, 21:20
av rudarmy
Du bör byta olja oftare på e85 åxå, säg var 500e mil istället för 1000mil så filter å olja blir runt 500kr mer.
Lägg på 1kr till per mil så blir det mer rättvis kr/mil..
Sen slits bränsle slangar å pump mer,
Hur står sig spridarna med 30-46% påslag?
Säger inte att du inte tjänar. Men det är en del å tänka på:)
Re: Etanolbox
Postat: tor 10 jul 2014, 21:35
av Gedahl
Jo det är mycket att tänka på just därför jag frågade här då det finns folk här som har mycket mer koll än vad jag har om detta. Angånde spridare så är det enda jag vet är att dom är 391cc inte en aning vad det räcker till eller hur man räknar för att se om det räcker. Fast enligt mina tankar så borde det funka då boxen gör så spridarna står öppna längre för att spruta in mer bränsle. Så då borde den ju spruta in samma mängd bränsle per sekund, fast att den står öppen t.ex. 30% längre tid :)
Re: Etanolbox
Postat: fre 11 jul 2014, 09:48
av Mabuse
rudarmy skrev:Eftersom det går åt 46% mer bränsle på E85 jämfört med bensin för lambda 1.00 så blir ganska samma slutsumma.. ja förutom kostnaden du drar på dig med konverteringen, känns som det tar några mil innan den är intjänad!
Men bevisa mig gärna motsatsen:)
Rent stökiometriskt blir det kanske runt 45% bränsleökning, så Luft-bränsleförhållandet behöver justeras åt det hållet. Men då glömmer du bort att en otto-motor förbränner etanol med högre verkningsgrad än med bensin.
I verkligheten landar merförbrukningen på mellan +30-35%. Det gjorde den för min etanolkonverterade Peugeot v6. Närmare 30% när jag körde långturer, runt 35% när det blev mer stadstrafik. Kallstarter tar något längre tid i och med att etanolen behöver lite mer tid att värma upp motorn, och etanolen behöver chokas mer.