Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Banan
Hur ovanligt är det att V40 modellerna fram tom 03 har taklucka?
Är det nått som fanns som tillval på alla årsmodeller eller är det nått extra som fanns som tillval på en viss/några vissa årsmodell?
Har det varit mycket problem med igentäppta dräneringsslangar, tätnings lister som torkar och liknande på dessa?
Dum fråga kanske, men är det manuella/elektriska luckor, eller fanns både och kanske tom?
Är det bara glaslucka som fanns som tillval?
Användarvisningsbild
av Nightmare89
Tror det var tillval på alla modeller jag sj har sett det sitta på 03 01 å 99 tror ja det var. Alla har varit elstyrda.
Tror att de flesta som köpte dessa bilar nya valde bort luckan då det finns bra ac i bilen.
av Banan
Då det verkar va få bilar idag mellan dessa år som är till salu och även har detta tillval så gissar jag på att det var rätt ovanligt att köparna valde till luckan.
Finns det någon någon täck gardin/skjutlucka på V40 man kunde dra för under takluckan för att dämpa ljus insläppet eller är det bara glaset öppet "as it is" så att säga som fanns?
Någon som har lite info om dom andra frågorna?
* Bara glasluckor som fanns eller även plåt luckor?
* Mycket/lite problem med dräneringarna och ev uttorkade lister runt luckan?

Några andra kända fel/bra att veta om just tillvalet lucka på dessa modeller?
av Banan
För att jag troligen kommer se om det går att hitta en fräsch V40 med lucka.
Men innan letandet på börjas så vill jag skaffa mig lite mer info kring just tillvalet lucka då olika tillverkare/modeller har olika mycket/lite problem med sina takluckor.
Plus att innan jag såg en annons om en V40 med lucka så hade jag inte en susning om att det ens fanns som tillval till dom.
Har även haft svårt att hitta någon djupare info om just V40+lucka, där av frågor kring just detta.
Användarvisningsbild
av Nightmare89
Nja någon plåt lucka e det inte på de jag sett. Varit som på de flästa bilar en tyg gardin i samma färg som innertaket.

Angående dränering så e den väl lika pissig som de andra bilarnas under den tiden= läcker som faan om de inte tagits hand om. Han jag pratade med sist som har taklucka sa att den börjat läka i ena hörnet dock var det för att listen va slut.
av VolvoV40T4Gbg
Jag har en V40 T4 -98 med el taklucka och skyddet för att dölja solen om man vill.
LMM måste dock bytas. Besiktad till nov 2014. Avställd så skatten måste betalas på 1447:-
Kom med förslag och eller byte.
Bilen finns i Gbg.
Finns en del att göra på den men ändå ingen riktig rishög.

[email protected] ..... skicka info så kan jag ringa upp
av Banan
Nightmare89 skrev:Nja någon plåt lucka e det inte på de jag sett. Varit som på de flästa bilar en tyg gardin i samma färg som innertaket.

Angående dränering så e den väl lika pissig som de andra bilarnas under den tiden= läcker som faan om de inte tagits hand om. Han jag pratade med sist som har taklucka sa att den börjat läka i ena hörnet dock var det för att listen va slut.
Pratar vi en renodlad tyg gardin eller en sån där lite tunnare "skjut skiva" klädd med innertaks tyg typ?
Listen runt luckan då eller nån annan list?
Det är lite det jag har i tanken, men vill samtidigt se över och höra lite utlåtanden så det inte är värre än på andra bilar med taklucka.
Volvo har ju på just V/S40 lyckats göra en del korkade lösningar på vissa saker som ställer till onödigt mycket arbete för att en del ska kunna bytas osv.
av Banan
VolvoV40T4Gbg skrev:Jag har en V40 T4 -98 med el taklucka och skyddet för att dölja solen om man vill.
LMM måste dock bytas. Besiktad till nov 2014. Avställd så skatten måste betalas på 1447:-
Kom med förslag och eller byte.
Bilen finns i Gbg.
Finns en del att göra på den men ändå ingen riktig rishög.

[email protected] ..... skicka info så kan jag ringa upp
Tack för erbjudandet, dock är inte några bilar i den här nivån intressanta då jag isf kommer leta bil åt det mer mintcondition sen.
Och helst fas 2 troligtvis.

På tal om fas 2, nån som vet hur pass stor skillnaden är i framvagnen mellan fas 1 och 2?
Tänker framför allt på att fas 1 käkar k-stag och sliter bussningar m.m rätt ordentligt. Tänkte om alla dessa "1800st" ändringar ingriper en bättre framvagn på fas 2 mot fas 1 när det gäller slitaget på just framvagnen.
Och om nån kanske har lite närmare info om mer exakt vad som skiljer framvagnarnas konstruktion åt mellan dom båda faserna.
Tysta sommardäck V90

Och däcksljud ändras med slitage ocks&ar[…]

Volvo som inte startar.

Hur krokar man bort kopplingswiren Du skruvar p&[…]

Volvo S60 T3 2012 bytesråd

Har nu provkört den men måste säga[…]

Kan vara så. Värt att tänka p&arin[…]