Sida 1 av 1

Elfel/Laddningsproblem V40 - vad är felet?

Postat: fre 04 apr 2014, 16:18
av Sverkerssson
Hejsan - detta är min bil:


VOLVO V + V40
Tillv.månad: -
Reg.datum: 19980527
Chassinr: VW1623WF244766
Cylindervolym: 1948
Motorkod: B4204S
Motoreffekt kW: 103

Detta har hänt: Laddningslampan och varningslampan för krockkudden började lysa samtidigt när jag svängde höger i en korsning. Jag vet inte om det hade med själva svängen att göra, men jag fick ett intryck av det. Efter en stund slutade krockkuddelampan att lysa, men inte laddningslampan. Jag misstänkte att fläktremmen gått av. Körde cirka en mil dit jag var på väg utan problem. Kollade fläktremmen - inga fel. Nästa dag startade jag bilen igen och då lyste inga lampor! Fint tänkte jag, körde någon mil igen - varefter båda lamporna tändes igen. Jag provade att rusa motorn lite några gången - lamporna slocknade! Det gick några kilometer, sen tändes de igen. Jag var tvungen att försöka ta mig hem, så jag fortsatte köra med lamporna lysande. Efter fem mil började andra lampor tändas, hastighetsmätaren la av mm. Jag antar att detta var en följd av att batteriet höll på att laddas ur. någon mil senare la bilen av helt - den började hacka och jag stannade och fick bogseras hem den sista milen. Batteriet var nästan helt urladdat.

Väl hemma laddade jag batteriet igen - och provstartade. inga problem - men laddningslampan och krockkuddelampan lyste igen. Sen läste jag på forumet hur man felsökte elfel/generatorfel, guiden som Gnestakalle skrivit. Jag följde guiden och detta var vad jag fann:

Med minuskabeln avkopplad och en voltmeter inkopplad mellan denna och batteriets minuspol indikerade mätaren hela tiden. Även när jag tog loss kablarna från generatorn. Alltså måste jag hitta något annat fel först. Jag fann då till slut att två säkringar och ett relä påverkade mätinstrumentet:

1. Säkring nr 13 Bensinmotor (via systemreläet): Insprutare, tändning, motorstyrenhet, EGR m.m
2. Säkring nr 5. (Radiominne mm)
3. Reläet för RAD.FAN (kylarfläkt?) Voltmetern gjorde dock mindre utslag här - kanske 6 volt eller så...jag begriper inte hur man ska avläsa skalan. Ungefär halva visarutslaget i alla fall jämfört med om man mätte över batteriet.

Så länge dessa tre inte var bortkkopplade indikerade alltså voltmetern. Jag tog då av dessa och då indikerade voltmetern inget. När jag därefter kopplade på den stora kabeln på generatorn indikerade voltmetern igen.

Jag tolkar detta såhär:

A. Något i generatorn är sönder. Vad i så fall?
B. Säkring 5 - inget fel. Radion ska ju dra ström.
C. Säkring nr 13 - tycks ju styra en massa saker. Jag vet inte om det är något fel att voltmetern indikerar med denna säkring i.
D. Kylarfläktsreläet, samma sak: Jag vet inte om det indikerar något fel att voltmetern indikerar med detta relä inkopplat.

Så - det var det hela. Har jag tolkat rätt vad gäller generatorn? I så fall: Hur i hela friden får jag loss generatorn - den sitter ju bakom en massa rör och verkar omöjlig att komma åt utan att lyfta hela motorn. Jag hade ett elände bara att lossa på muttern till kabeln bara för att det finns så mycket som är ivägen.

Tacksam för alla tips...

Re: Elfel/Laddningsproblem V40 - vad är felet?

Postat: fre 04 apr 2014, 17:38
av rid54
Den beskrivna mätproceduren känns inte som den ger tillräcklig information.

Starta motorn, mät systemspänningen (över batteriet). Det ska vara runt 14 V om generatorn är OK (laddar).

Stäng av motorn, stäng av alla förbrukare. Efter 30 minuter lyfter du av pluskabeln och mäter utgående ström (dvs multimetern i strömmätningsläge och i serie mellan batteripolen och kabelskon). Det bör vara under 100 mA. Om det är mer kan du ta loss säkringar och se om strömmen minskar när någon säkring tas bort. Det kan även vara idé att se om det minskar när generatorn kopplas loss (tjocka kabeln).

Re: Elfel/Laddningsproblem V40 - vad är felet?

Postat: sön 06 apr 2014, 15:52
av Sverkerssson
Jag fick låna en annan generator på skroten idag för att se om det var felet. Det var det - så jag behövde inte göra fler tester. Nu fungerar allt igen...och generatorn kostade 300 kronor så det var ju helt ok.