Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Calippo81
#845041
Hej!

Lampan till halvljuset har pajat nu, så jag måste byta. Kollade lite snabbt under huven och det ser rätt tajt ut att byta för den ohändige.

Nån som har nåt tips att ge för att underlätta ett byte? Bilen är en S40 -03. Förresten är det H7 som jag behöver ?

Tack!
Användarvisningsbild
av Micce1980
#845102
Nu vet jag inte exakt hur det är på en -03. Hade en -00 innan och själva bytet på den var lätt, utan att ta bort lamphuset tycket jag i alla fall. På den var det knepiga var att få på gummiskyddet på ena sidan efter lampbyte, kommer ej ihåg vilken.

Ps: Kom ihåg att se till så att lampan sitter rätt efter montering. Finns många som inte klarar av det utan tror att de sitter rätt bara för att lampan sitter i. Resultatet blir att man bländar folk. Brukade även passa på att byta båda samtidigt, har den ena gett sig är det oftast snart för den andra, det är vad jag upplevt i alla fall.
av DanneV
#853717
Nightmare89 skrev:Fixar du lätt=
Lätt????
Jag har en V40 T4 -98 som Jag är helnöjd med förutom just lampbyte.
Jag vet inte hur dina händer/Fingrar är konstruerade men med mina "prinskorvsfingrar" är byte av halvljuslampan på höger sida i princip omöjligt. Behållaren för spolarvätskan blockerar och det hela blir en fingertoppsvariant som får Joe Labero att verka klumpig.
Utomhus med minusgrader och mörker (oftast då man behöver byta har Jag märkt) är inte att tänka på.
Hur tänkte konstruktörerna här? :evil:
Användarvisningsbild
av Nightmare89
#853995
DanneV skrev:
Nightmare89 skrev:Fixar du lätt=
Lätt????
Jag har en V40 T4 -98 som Jag är helnöjd med förutom just lampbyte.
Jag vet inte hur dina händer/Fingrar är konstruerade men med mina "prinskorvsfingrar" är byte av halvljuslampan på höger sida i princip omöjligt. Behållaren för spolarvätskan blockerar och det hela blir en fingertoppsvariant som får Joe Labero att verka klumpig.
Utomhus med minusgrader och mörker (oftast då man behöver byta har Jag märkt) är inte att tänka på.
Hur tänkte konstruktörerna här? :evil:
Läser du högre upp så ser du att jag tar ur lyktan från bilen går snabbar för mig. Dock så har ju jag snabbfästen= :o
min gamla s40 98 va lättare på^^ där komemr jag åt hur lätt somhelst= kan ju med säga att jag e 25år å har små händer med långa fingrar :-)-)

Hm de tänkte med stil med att här ska inte Svensson pilla sj måste lämna in för en kostnad på 1400kr+ :mrgreen: :D :D :D
av Uninium
#854009
När jag satte i xenon på min förra s40 så plockade jag bort batteriet, men på andra sidan var det i mitt tycke ett rent helvete. Händerna såg ut att haft slagsmål med en katt efter bytet.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#854034
Förstår inte hur ni gör, har haft en -99 med H7 och nu en -04 som också har H7. Det tar max en minut per sida att byta lampor.. har ganska stora händer dessutom..

Skiljer det i plats beroende på motor?
Användarvisningsbild
av Nightmare89
#854086
Variosboy skrev:Förstår inte hur ni gör, har haft en -99 med H7 och nu en -04 som också har H7. Det tar max en minut per sida att byta lampor.. har ganska stora händer dessutom..

Skiljer det i plats beroende på motor?
nä samma plats=
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]