Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Topz
#834646
Hejsan.
Jag har oönskad röklukt i min bil.
Har provat att skrubba säten, gjort rent rutorna, haft ättika i bilen + div doftgranar utan önskat resultat :( .

Nu har jag bestämt mig för att lämna in bilen till proffs!

Det kommer extra mycket röklukt när man sätter på klimatanläggningen... :cry:

Ska man rengöra klimatanläggningen med spray samt kanske byta kupèfilter innan jag lämnar in bilen för röklukts sanering eller efter?
Användarvisningsbild
av P210
#834682
Importerade en cabbe från Tyskland för ett par år sedan som var riktigt inpyrd, allt annat var perfekt, priset billigt, bilen i toppskick och servicehistoriken gedigen så jag tänkte att röklukten går nog vädra bort och de flesta milen ska ju njutas med mycket frisk luft..

Men det tog två år innan jag kan säga att det är 90% borta, trots vidöppna dörrar under vinterförvaringarna i väl ventilerat flerbilsgarage, första tiden fungerade ett par burkar luktabsorbent från Biltema bäst, men de tar ju bara hand om illadoftande luft - de tar ju inte död på källan - som i ditt fall ventilationen, ättika och liknande gjorde ingen skillnad, däremot fick askoppen i plast bada i Klorin en natt så att den slutade stinka.

Fast varje gång den stått ute i skyfall och tygcabben blivit genomdränkt kommer doften av askkopp tillbaks tillfälligt..

Sammanfattningsvis - tobaksrök ar inte enkelt att bli av med, men textiltvätt och rengöring av alla ytor man kan komma åt lindrar, ventilationen känns värre men byt filter och töm en spraybyrk luktförbättrare i luftintaget med fläkten igång, men har du otur kommer bilen stinka tallbarr istället en lång tid framöver...
av Topz
#834704
Tusen tack för era tips Malmstroem och P210 :D .

Jag provar själv med alla tips innan jag lämnar till proffs.
av julisgranis
#834735
Det vanliga är att man slänger in en ozongenerator i bilen som får stå och puffa på tills lukten är borta. Har du tillgång till en sådan behöver du inte lämna in den, annars är sådana rätt dyra så det blir antagligen billigare att lämna in den än att köpa en.
av julisgranis
#834736
Det vanliga är att man slänger in en ozongenerator i bilen som får stå och puffa på tills lukten är borta. Har du tillgång till en sådan behöver du inte lämna in den, annars är sådana rätt dyra så det blir antagligen billigare att lämna in den än att köpa en.
Användarvisningsbild
av Hygglo
#834968
Hade en S-70 för som luktade satan i ventilationen och jag fick bort all lukt med--> http://www.granngarden.se/product/desin ... kon-s-1-kg
Blandade lösningen i en blomspruta och dushade in det i luft intaget med fläkten på max.
När jag köpte prudukten ovan fanns den att köpa i små påsar för några tior..
av torkel
#835003
Hygglo skrev:Hade en S-70 för som luktade satan i ventilationen och jag fick bort all lukt med--> http://www.granngarden.se/product/desin ... kon-s-1-kg
Blandade lösningen i en blomspruta och dushade in det i luft intaget med fläkten på max.
När jag köpte prudukten ovan fanns den att köpa i små påsar för några tior..
Virkon dödar mikroorganismer, är giftigt för arvsanlagen i svampar bakterier etc, så om det sitter mögel eller liknande någonstans så är det nog värt att prova, men generellt mot dålig lukt har det ingen effekt.
av JonasN
#1430247
Ozon neutraliserar röklukt som den kommer åt. Vissa verkstäder dammsuger och kör en omgång med en sådan och sedan får du betala dubbelt vad ozongeneratorn kostar som sagt ;)

Problemet med ozonsanering och bil är att om lukten sätter sig INNE i sätet så har ozon lite svårt tränga in i dynorna. (Därav det går bättre sanera med t.ex. lädersäten än textilsäten.
Så när man kör med ozonsaneringen så försvinner lukten men den kan komma tillbaka när man sätter sig på sätena och lukten trycks ut igen.

Men om man som sagt dammsuger och rengör så gott det går. "Piskar" kuddarna lite och återsanerar när lukten kommer fram igen så brukar det bli någorlunda ok i längden.
Dock kör man (i alla fall med våra maskiner) saneringar om en halvtimme per gång och man skall inte köra längre än det eftersom ozon kan t.ex. torka gummilister i bilen.
Ett tips är även att slå på cirklueringen i bilen så att ozonet kommer in i fläktsystemet.
Senast redigerad av 1 grillchips, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Fimpat reklamen

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]