Sida 1 av 1
Turbobyte, Antispinn
Postat: sön 27 aug 2006, 23:34
av Niclas_s
Jag har en V40 2,0T från -98 med orginalturbo i, nu undrar jag om man kan stoppa i en kraftigare turbo i bilen, kanske från en T4:a? Ger det några mera kusar? Lite novis på detta ämne.
Går det att eftermontera ett antispinnsystem? Fins ju som tillval på bilarna.
MVH Niclas
Postat: tis 29 aug 2006, 23:59
av Kojje
Eftermontera antispinn går tyvärr inte men en T4 turbo kan du kasta dit men du måste chippa om bilen efteråt för att anpassa programvaran till den större turbon annars gör det ingen nytta alls byter du turbo till T4 och filter så hamnar du på ca. 233 häst byter du även avgassytem hela vägen så får du ca. 15-20 hk till.
Postat: ons 30 aug 2006, 18:14
av Niclas_s
Behöver man modifiera något för att få på en större turbo? Eller är det bara att ersätta den gamla?
Hur mycket kusar vågar man belasta en orginal växellåda med?
Postat: tor 31 aug 2006, 01:00
av Kojje
Niclas_s skrev:Behöver man modifiera något för att få på en större turbo? Eller är det bara att ersätta den gamla?
Hur mycket kusar vågar man belasta en orginal växellåda med?
Om du byter till en T4 turbo passar den rakt av inget behöver moddas förutom att chippa om den efteråt då....Växellådan står pall för bra mycket mer kusar problemet kan vara kopplingen som ibland inte vill vara med på 2.0T och då byter man lättast till en T4 koppling som klarar upp mot 280hk utan större problem passar också rakt på.
Postat: tor 31 aug 2006, 11:39
av jokkling
om man byter till 14t på en 2.0t, behöver man ett speciellt chip som är anpassat just för större turbo, eller är ett vanligt trimchip som sitter i sedan innan tillräckligt?
Postat: lör 02 sep 2006, 11:40
av Kojje
jokkling skrev:om man byter till 14t på en 2.0t, behöver man ett speciellt chip som är anpassat just för större turbo, eller är ett vanligt trimchip som sitter i sedan innan tillräckligt?
Det måste vara ett speciellt chip anpassat till 14T vad jag vet är det bara Autotech motor som har ett färdigt chip för detta.