Sida 1 av 1
Läckande hydraulik koppling V40 -01
Postat: fre 27 dec 2013, 09:01
av skogsvolvo
Bytte slavcylinder i somras, ( inget kul att plocka ner lådan )
Nu har det börjar försvinna bromsolja. Får det till att det läcker i kopplingen mellan plastbiten och slavcylindern nu ett halvår efter.
Någon som har koll om det sitter en oring där?
Kan det vara så att kopplingen trycker på slavcylindern när man slirar på kopplingen så det blir högt tryck? Kopplingen är inte kanon.
Re: Läckande hydraulik koppling V40 -01
Postat: lör 28 dec 2013, 19:30
av Hasse53
Gick ut i garaget och kollade i "haverilådan". I själva slavcylindern är det igängat ett ca 10 cm långt stålrör. I änden på detta stålrör sitter en plastkoppling som i sin tur är istucken en yttre plastdel som innehåller luftningskruv och anslutning till kopplingscylinder. Plastkopplingen har en inre tätning mot stålröret som är en o-ring. Yttre tätning är utförd som någon form av special, dvs ingen o-ring. Om det inte kommer ut olja mellan motor och växellåda, så är det nog plastkopplingen som strular.
Re: Läckande hydraulik koppling V40 -01
Postat: mån 30 dec 2013, 10:10
av skogsvolvo
Tackar.
Funderar på om det skulle gå att täta med loctite?
Re: Läckande hydraulik koppling V40 -01
Postat: mån 30 dec 2013, 10:23
av hkkla
Frågan är ju hur loctite reagerar med bromsvätska.
Jag har för mej att det finns något som heter Plastic Padding Gasket som ska gå bra att använda i hydrauliska sammanhang med hydralolja. Bromsvätska kanske är annorlunda, jag vet inte. Det går säkert att googla.
Re: Läckande hydraulik koppling V40 -01
Postat: tis 31 dec 2013, 20:13
av Hasse53
Det borde gå att köpa plast kopplingen på Volvo eller hos en bilskrotare. Att att använda packningscement/låsvätska i bromshydraulik kretsar är inte rätt metodik.