Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

När jag öppnar förardörren så tänds inte belysningen, och man kan även öppna dörren utan att centrallåset öppnas, om man har låst när man sitter i bilen.
Sitter ju en liten sensor brevid listen en bit nedanför låset som jag misstänker är problemet?

Så nu är ju bara problemet: Vad heter en sån? Antar att den finns på mekonomen sen?

Sen har jag ett till låsrelaterat problem. Centrallåset öppnar inte höger bakdörr. Den låses däremot efter att man låst upp själv.
Något som kan vara enkelt att fixa själv?
att du kan öppna dörren innefrån tror jag nästan att ska vara så,men inte på typ s60 och nyare.."sensorn"är väl en gammal hederlig dörrkontakt,finns nog att köpa lite varsomhelst,se bara till att "plastpinnen är lika lång som på den gammla kontakten
Har haft det felet att en av dörrkontakterna gick sönder och då gick det inte att låsa bilen med fjärren/centrallåset utan jag fick låsa dörrarna manuellt, köpte en ny kontakt hos volvo, inte så dyr och bytte den sen dess har det funkat som vanligt, problemet var bara att komma på vilken av kontakterna som var sönder.
Vanligast är väl att det är förardörrens brytare som ger sig, men med tanke på vad lite dom kostar kan man ju alltid byta alla fyra.

TS: att den inte låser beror med stor sannolikhet på att länkagen inne i dörren behöver smörjas. Har fått göra det både på min nuvarande och förra V40.
Är det inte mikrobrytare som sitter i låshuset på dessa bilar?! Jag kan inte svara säkert för jag har inte haft problemet på någon volvo däremot har jag bytt ett antal mikrobrytare på andra bilar b.l.a. på VW.

Då har det suttit en eller flera små brytare inne i låshuset, så hela dörrsidan och låshus har fått demonteras och sedan fram med lödpennan och sätta fast en ny.

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!