Bumpar den här tråden, så här fram på vårkanten.
Efter att ha grottat ner mig i termostater, eller om det kanske var nån givare som spökade - t ex. till AC:n så hittade jag plötsligt själva felet.
För ett par år sedan bytte jag ju termogivaren som sitter i termostathuset. Allt verkade frid och fröjd till sent i höstas. Om detta kan man ju läsa i mitt inlägg här ovan. Nåväl, nu upptäckte jag att sladden från denna termogivare var blöt... av
glykol!!
Man får väl kalla det förarfel eller möjligen mekanikerfel.
När jag bytte denna givare, för ett par år sedan, missade jag betydelsen av gängtätning. Lite i taget hade glykolen drivit förbi gängan och vidare längs kabeln, tills vattnet nådde kontakten och Ohm-talet på signalen till motordator och instrument blev fel. När det var som värst uppstod samtliga symtom jag läst om i detta forum: Grinig bil vid startögonblicket, hög tomgång, självgasande bil och en tempmätare som antingen låg i botten, hängde på halv stång eller slog i taket.
Så efter att ha beställt en ny givare på Volvo för det facila priset av 467.- så gick jag
all in och slog till på en tub gängtätning också.
Tappade ur en skvätt glykol när termostaten plockades ur. När gängorna var rena droppades gängtätning på givarens gänga och sen skruvades den ordentligt fast. Fyllde efter glykol i systemet.
En provtur bekräftade att jag haft felet framför näsan hela tiden - Inom 3 minuter efter start gick tempen upp dit den ska vara och nålen på mätaren landade mitt på skalan. 92 grader.
Jaha, då har man lärt sig nåt igen... T ex. att göra rätt från början.
