Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kmx
Har letat vidare efter CEM-boxen, men hittar den inte.
Har sökt och googlat och sett flera beskrivningar OCH bilder, men hittar den likförbannat inte.

Plockade isär runt ratten och hittade en vit/blå kabel redan där, min bil kanske inte har nån CEM-box ändå? hur som helst så var den strömlös uppe vid spaken också. (Detta gjordes i mörker och regn igårkväll)

I morse kl 0700 (på min lediga dag) så gick jag ut (i regn) och pallade upp bilskrället och tog av motorkåpan samt höger hjul och innerskärm.
Slet bak kontakten till den främre pumpen (som går till bakrutan) och mätte jorden där. Helt ok, samt skarvade på en extrakabel på matningen.
Pillade tillbaka skiten och rev isär kablaget till den bakre pumpen (som går till framrutan) och kopplade in den på dess matningskabel. Råkade klippa av jorden där också så den skarvade jag bara ihop igen.

Eftersom ingen jag känner bor i närheten och att ingen av dom ändå hade velat hjälpa mig i regnet så tog jag en ca två meter lång pinne och tryckte på knappen med genom fönstret samtidigt som jag kände med handen på pumpen.
Den lever.
På nåt vis så har jag lagat felet utan att hitta det, för nu får den även ström vid "vanlig" spolning :???:

Hur som helst så kommer det likförbannat ingen jävla spolarvätska!!!
hade tur på bilprovningen idag, killen glömde kolla just den detaljen, han nöjde sig med de andra tvåorna
av ed
den där backventilen, kan det bli skit i den också? Går den att ta loss och rengöra innan man fortsätter sin felsökning?
Senast redigerad av 1 ed, redigerad totalt 0 gånger.
av ed
bumpar upp tråden lite. Har idag demonterat två spolpumpar från en skrotbil. Sitter som bekant på spolarvätskebehållaren framför höger framskärm.
Röd pump bakpå behållaren och blå framtill. Nu har jag läst i både Haynes och här på forumet och får helt olika svar på vilken pump som går var..

röd baktill=

blå framtill=

Någon som vet med 100% säkerhet.

Är först och främst pumpen till bakrutan jag ska ha nu.
av benka1
Röd är ju för spolningen på strålkastarna o den behövs nog ensam majestät för att blåsa ren lyktorna så då är nog den
blåa för både fram o bak anser jag för har kollat lite själv o svårt att hitta nåt vettigt.vet ialla fall att renault har en pump för bakre
o främre vindruta,det som händer är att pumpen har 2 faser går åt andra hållet då man spolar...
av ed
Fan är du säker? Spolningen funkar till framrutan nämligen men inte till bak..kan det ha blivit fel på en fas i spolarpumpen då, att den är halvtrasig liksom?

Säkring ok, rengjort munstycket och torkarármen bak går fram och tillbaka..antog att det bara var spolarpumpen kvar som kunde vara trasig?
av ed
Jaha, nu har jag facit! :) På min 2001a iaf..

Bort med stänkskydd framför höger framhjul-en plastplupp och en stjärnskruv. Vika undan plasten och du ser spolarvätskebehållaren samt ena spolarpumpen. Den som sitter baktill på spolarvätskebehållaren och delvis är röd till färgen styr bakrutans spolarvätska, det är nu fastställt. Bort med slangen och kontaktstycket och vicka ut pumpen. Ner med den nya pumpen, spruta lite kontaktvätska i kontaktstycket och sätta på kontaktstycket och sen trä på slangen på pumpen, sätta tillbaka pumpen på dess rätta ställe och vrid pumpen 45 grader så slangpipen pekar inåt motorn. När jag drog undan stänkskyddet såg jag förresten att pumpen vridit sig 45 grader och pekade "bakåt" vilket innebar att slangen låg i kläm 90 grader mot stänkskyddet, värt att tänka på. In i kupén och testspola..go känsla att höra surret från spolarmotorn och se vätska rinna nerför bakrutan.. :-)-)

Kul med förhållandevis enkelt mek som ger snabbt resultat! :)

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]