Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Denzar
Jag får ingen felkod alls om jag inte rört något, var bara när jag röck kontakten till EVAPen.
Men DSA och ABS lyser konstant.
Tack ska kika vidare 8)
av benka1
Denzar skrev:Jag får ingen felkod alls om jag inte rört något, var bara när jag röck kontakten till EVAPen.
Men DSA och ABS lyser konstant.
Tack ska kika vidare 8)
Får du ingen felkod på lmm efter bytet så tror jag det är nåt med tändningen för det verka ej ge felkod-
vad var det för motstånd på kablarna ,färg på stift mm?
av Denzar
Sådär var på skroten och köpte en magnetventil, enda var att det var från en 2.0 turbo istället för som min T4, enda skillnaden var att där jag ringat in stog det 8 eller 9 istället för som på min, 5.
http://postimg.org/image/x70c5fag3/
Kan det ha någon skillnad? Gjorde ingen skillnad för övrigt, bilen puffra på som vanligt efter 3000 varv. Dock märkte jag idag att om jag snabbt släpper gasen och gasar fort igen så uppstår inte puffrandet :roll:

Det måste vara bränsletrycksregulatorn som sitter mellan första och andra spridaren?
http://postimg.org/image/8nryljyov/

Är den gula slangen vakuumslangen som man kunde ta bort och kolla om det kom bränsle ifrån med bilen igång?
http://postimg.org/image/6lpjww9y3/

Hur får jag bort BTR, nåt att tänka på? Sitter ju bakom fuelrailen och allt! Måste det vara från en T4 eller är det samma på en annan modell?

Kablarna var lika värde och är bytta för ett par år sedan, även tändspolar samt tändstift.

ABS+DSA har jag ingen aning om dock, måste jag riva bort alla däck och kolla givare? Hur sitter dom, nåt att tänka på så det blir bra?
Senast redigerad av 2 Denzar, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av sweddan
Nu har jag inte läst allt, men har du kollat ALLA slangar så ingen tar tjuvluft? Riktigt noga?

Hur länge sedan är det sen tändstiften och spolarna byttes?

Längesedan bränslefiltret byttes?

Soppapumpen kan också vara en orsak.

Angående btr:en:

Hela spridarbryggan ska bort samt soppaslangarna. Den ena soppaslangen som går in i sidan på bryggan lossar man genom att bryta en klack/bygel åt sidan. Kan sitta lite så lite hårdare tag krävs. Den andra soppaslangen som sitter uppepå bränsletrycksregulatorn är fast, den måste skäras av försiktigt så nära regulatorn som möjligt. Kanske kan den gå att värma på ett tag och sedan jucka bort den. Den är svårast av alla. Den måste man sedan försöka få tillbaka och den ska värmas fast. Den slangen är som en krympslang, men hård.
av Denzar
Hehe, jag har kollat det mesta känns det som!
Spolar och tändkablar för ungefär ett par år sedan, stift några månader sen.
Bränslefiltret ett halvår sen.
Jag har också funtat på soppapumpen faktiskt, men trodde den skulle säckat ihop nu, har haft felet i över 8 månader nu.

Tack så mycket för beskrivningen till BTR!
av Denzar
Det går inget bra :( Har dock inte gjort så mycket.
Testat en annan magnetventil, men den verkar inte passa riktigt då den var från en 2.0 turbo, har fått felkod på den nu. Det hjälpte ingenting.

Nästa är väl att testa en annan bränsletrycksregulator. Men man blir mer och mer tveksam, är kanske inte rätt läge att slänga allt för mycket pengar på en halvrostig 98 som har dålig acceleration.
Verkar kunna vara vad som helst!

Dock nu när jag tänker efter, när jag bytte stift senast, då var ena stiftet smällt litegrann, direkt efter tändstiftsbytet så gick bilen helt ok. Kan det vara den spridaren eller har någon något tips?

Tändhattar+kablar och spolar är bytta för ungefär 2 år sedan.
av rudarmy
Magnetventilen är ju samma på 2.0t o t4, även 850 osv har samma..
Har du möjlighet å testa andra spolar och kablar?
Prova även om de är bytta för 2år sedan!
Efter det så är det nog läge å kolla över btr å spridare, kollat så kontakter är ok på spridarna?
av Denzar
Idag ska jag testa andra spolar och kablar! Kom ju på att en polare har en s40 T4 :oops:

Om en spridare är trasig, kan jag då rycka kontakten en och en, om bilen går likadant när en av dom är ryckt, kan man utesluta då och säga att den är paj? Eller är det rent av skadligt för bilen?
av Denzar
Kommer sakta in med svansen mellan bena!
Spolarna var dåliga, trots att kompisens hade sprickor i båda spolar så gick bilen fint. Hattarna med kablar funka dock fint som jag har.

Tändspolar ska man fan inte köpa kopior av, 2 år höll skruvats spolar. Katastrof.

En fråga, mina kontakter är dåliga som man sätter på spolarna. Plasten som håller stiften har smällt. Kan man ta och kapa såna kablar med kontakt på skroten och skarva lite lätt?
Visa din semesterbil(d)

På grund av bl.a kamrems haveriet på[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ar[…]

Tysta sommardäck V90

Och däcksljud ändras med slitage ocks&ar[…]

Volvo som inte startar.

Hur krokar man bort kopplingswiren Du skruvar p&[…]