Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stefan85
Sparkz skrev: Ett ok är en gjutjärnsklump, det går ju inte av på mitten för att det kommer från biltema. Det som kan skilja är tätningar tex, jag har varit ute för repsatser med riktigt dåliga damasker. Sprack när jag skulle trä den över kolven :(
Ett ok håller så länge damasken håller tätt, så frågan är inte 2 månader eller inte. Snarare 2 år eller 7år.

Handla på biltema och håll ett öga på damaskerna. Med repsatser och en tub bromsfett går det att hålla liv i ett ok hur länge som helst. Bara man gör det i tid innan kolven börjat rosta.
Tack för tipset!
Då borde den billigaste och bästa lösningen vara, att rycka loss bromsoken från bilen, blästra dem, måla dem, sen köpa 4 st kolvar, 8 styrpinnar samt tillhörande tätningar. (Eller är jag het ute och seglar?)
Vart kan få tag i kvalitetstätningar då? Mekonomen? Har Volvo så man kan köpa "original" rep. satser till oken?

(Nu är det så, att det är bara vänster bak bromok som bråkar med mig, men ska man renovera ett ok, kan man lika väl ta alla.)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Nu var det ju en 40 det handlar om, med inbyggd handbroms i oken bak. Tänkte inte på det riktigt...
Det är lite mer komplicerat att pilla isär, och Volvo säljer inte ens repsatsen. Jag har gjort det en gång (damasken var hel så jag behövde inte nån ny) men det kändes inte som det var värt besväret.
Fram är en annan sak.
av Stefan85
Sparkz skrev:Nu var det ju en 40 det handlar om, med inbyggd handbroms i oken bak. Tänkte inte på det riktigt...
Det är lite mer komplicerat att pilla isär, och Volvo säljer inte ens repsatsen. Jag har gjort det en gång (damasken var hel så jag behövde inte nån ny) men det kändes inte som det var värt besväret.
Fram är en annan sak.
Tack för tipset men jag är nog för trångsynt, så jag plockar isär de bakre oken åndå.
Något jag ska tänka på när jag plockar isär de bakre oken?
Eller kanske något tips som du har på lager?
Synd att Volvo inte säljer repsatser, men visst de vill väl sälja sin ok isället.
Mekonomen säljer repsatser med kolvar och allt till oken, jag har frågat.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det var några år sen så jag har bara ett svagt minne av en riktigt dum låsring. Slipade till spetsarna på en lång näbbtång, en vanlig låsringstång nådde inte ner. Så Mekonomen har grejer, kan ju vara bra att veta.
av dontony
Jag gjorde ett test. böt bägge fram. en biltema de lux(billigt) och en från volvo. Till min förvåning va när ja va till bilprovningen så va de org delen som kärvade. hade lätt anläggning på den sida som orginaldelen satt. löstes dock me att smörja kolven....
av Stefan85
dontony skrev:Jag gjorde ett test. böt bägge fram. en biltema de lux(billigt) och en från volvo. Till min förvåning va när ja va till bilprovningen så va de org delen som kärvade. hade lätt anläggning på den sida som orginaldelen satt. löstes dock me att smörja kolven....

Låter intressant.

Men vilket tidsomfång snackar vi nu om? Hur länge körde du med de olika oken? (Tills det var dags att besiktiga?)
Lambdalampan lyser

Då är det ju bara att plocka fram multi[…]

Justera motorhuv i framkant

Jag testade det högra huvlåset och det […]

Motorstyrningen växlar mellan dessa för[…]

Har lossat rutan och glidskorna var sönder oc[…]