Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Willie06
Hej, jag letar efter en första bil och behöver all hjälp jag kan få!

Har hittat en volvo v40 2.0T Euro 3 2003 manuell med 164 hk med 18 760 mil, står att kamrem och vattenpump nyligen är bytt.

Har inte någon koll på bilar själv och tyvärr ingen som jag känner som kan hjälpa. Så jag kollar lite här om man kan få någon hjälp. Undrar då om det är en bra första bil, ska även bila ner till frankrike till vintern. Har som sagt ingen koll själv så allt ni kan komma med skulle vara väldigt tacksamt, både saker som är positivt med bilen, saker som kan vara bra att kolla på vid köp och provkörning. Svagheter som kan vara bra att ha koll på och allt annat ni kan tänka vara bra att veta. Vill ju gärna också ha en bil som är rolig att köra och som man kan busa till det på en grusparkering någon gång ;). Berätta gärna om ni har någon erfarenhet själva, hade vart extremt tacksamt att få höra!

Om det finns en tråd här redan så får ni hemskt gärna länka den också. Tar jättegärna även emot andra förslag på bilar som kan vara bra att kolla in. Tack på förhand!

länk till annonsen: https://www.blocket.se/annons/skane/vol ... 1002397559
Hej,

Jag har själv haft en s40 2.0t 2002 i några år och det är min första bil. Absolut en trevlig bil och billig i inköp😅 Hade ingen kunskap om bilar när jag köpte den men har lärt mig att meka själv, en Haynes reparationsbok kommer man långt med.

Några saker som jag upptäckte efter köpet som kan vara värt att tänka på:

Kolla skick på däck. Ha i åtanke att en uppsättning premiumdäck kostar 6-9000 inkl arbete.

Bromsrör kan vara rätt rostiga, om bromsrören är bytta är det bra.

Lyssna efter motorknack, min hade några lösa muttrar och pinnbultar till grenröret (vilket orsakar avgasläckage i motorrummet)

Det är vanligt att det läcker olja från oljereturen till turbon. Det är halvjobbigt att byta packningarna då det är svårt att komma åt om man inte demonterar turbon.

Bromsarna bak kan kärva, hur bromsskivorna ser ut ger ofta en indikation på om så är fallet. Jag fick rekommendation på besiktningen att se över bromsarna bak tills nästa besiktning.

Kolla olja och kylarvätska. Topplockspackningen gick på min efter två års ägande så se upp för olja i kylarvätskan ex. När bilen var helt kall och man öppnade kylarlocket så sprutade det ut gegga pga kraftigt tryck från avgaser i kylsystemet.

Ingen fullständig lista men det är några saker jag upptäckt som delvis verkar återkomma i diverse trådar om dessa.

Trots att många saker var eftersatta på min så har den alltid varit pålitlig och funkat bra.
Ett plus är att det finns gott om delar på skroten till dessa😅
Användarvisningsbild
av Cotag
Jag har oxå haft en.
Som ovan skrev så är bromsoken bak känsliga.
VVT-hjulet brukar skramla och ge upp.

Lite lustigt att varvräknaren står på exakt 500 varv på bilderna, det är för lite och borde varit reglerat av bilen själv.
S/V40 av den här generationen är generellt bra "börja bil ägande" med. Inga direkta jätte knas fäller så, men samtidigt så är dom ganska gamla idag och gamla bilar är och ger problem.
Men som sagt, detta är generellt en rätt vettig börja sitt billiv med. Som alltid spelar tidigare ägare, service etc in stor roll för hur bra/dåligt en bil kommer belöna en framöver.
Vanliga fel och då helst runt dom milen den här bilen ligger runt är kanske bromsok bak, tomgångsventil och VVT solenoid som blivit skitiga och jäkliga. Chassi fjädrar kan börja ge med sig och gå av, dämpare som blivit trötta osv.
Den stora akilleshälen med dessa bilar är dock rost - ROST. Dom rostar som fan i framför allt främre skärmarna, nederdel på dörrar, bakluckans nederkant, skärmarna bak - framför allt nere mot tröskel och där kofångaren möter upp skärm.
Så rost biten är också viktig att ta en titt på när man kikar på dessa bilar.
Överlag en bra första bil som inte brukar ge svinigt mycket problem om dom är bra skötta...Finns bättre och sämre bilar liksom.

Om vi ska ta just exemplet du länkade så finns det en del saker som stör mig, som ger mig lite funderingar och annat. Notera även att en del saker kan bero på hur ljuset och vinkel lägger sig vid fotningen osv.
* Skärmarna i fram ser ut att va bytta tidigare, inpassningen mot A-stolpen ser lite märklig ut. Ev även lite märklig färg nyans på dom i vissa vinklar.
* Saknas torkararmar till strålkastarna på den - dom behövs pga xenon ljusen om man ska va petig med bilprovningen.
* Drygt 500rpm med förhållandevis kall motor är för lågt, ska upp några 100 till för rätt...Kan va så simpelt att det är tomgångsmotorn som behöver rengöras.
* Vissa bultar i fronten ser nyare ut än andra eller så har dom bara klarat sig bättre än andra.
* Kofångaren i fram höger sida hänger ner mer än på andra, pga den typiska rosten eller annat?
* Avgasutblåset är annat än hur det brukar/ska se ut, sportsys? (är bilen ev chippad också?).
* Sista 13åren har väl inte service varit första prioritet.

I övrigt, det firman skrivit dit själva om kamrem etc kan du ta med en nypa salt OM det inte kan presenteras ett riktigt kvitto på delarna och utförandet på bytet.
Dom har som uppgift att sälja bilen och tjäna pengar på den, ny kamrem etc låter alltid kalasbra när man ska locka en köpare. Tyvärr så är det även många firmor som inte alltid är helt ärliga med sånt.
Bilen i sig har även haft 3st ägare under 2mån tid nu senaste tiden, varför?
Är det folk som fibblat lite fram och åter eller vad beror det på? Den verkar f.ö även stå registrerad på en privatperson i dagsläget och inte företaget i fråga.
Gällande företaget i fråga så skulle jag nog även va lite försiktig, det är inte sveriges mest förtroende givande dito iom att det blev reggat så nyligen som förra året..Visst alla företag börjar någonstans, men ändå..Finns företag som är lite äldre och mer förtroende ingivande.

Just den här bilen skulle jag personligen kanske åka och kika på, klämma känna lite på den - OM du har nära till den. Men ha lite som side option och leta annat bättre under tiden och inte kasta dig på den s.a.s.

Tror inte på vattenteorin. Klart det kan fin[…]

Byte huvudbromscylinder

Ta lös elmotorerna för p-bromsen och se […]

Stötdämpare bak

Det finns en nackdel med att "konvrtera bort […]

Byta servo XC60

Har en 2011 XC60. Alla varningslampor för bro[…]