Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1543574
Hej!

2002 V40 T4, B4204T5.

Bilen startar och går som den ska bortsett från att det känns som om den saknar 100 hk (känns som en sugmotor). I övrigt är tomgång och liknande bra och den verkar inte ha onormal bränsleförbrukning. Inga felkoder. Jag misstänkte magnetventilen och började felsöka genom att ta bort och plugga slangen till turbons tryckklocka och provkörde därefter bilen försiktigt. Utan manometer vågade jag inte trycka ner gasen nämnvärt men kände ändå att turbon gav mer ladd än förut.

Kände att jag var problemet på spåret och skulle precis klicka hem en ny magnetventil när jag bestämde mig för att undersöka skicket på vevhusventilationen genom "handsktestet". Gummihandsken flög av och blev liggandes på ventilkåpan. Övertryck i motorn med andra ord och ej fungerande PCV. Innan jag började riva ner allt gjorde jag ett kompprov som visade runt 14 bar på samtliga cylindrar vilket kändes positivt.

Nu har jag fått bort insug och vevhusventilation men till min stora förvåning så ser det väldigt bra ut. Inte alls särskilt mycket koks och avlagringar i själva oljefällan och samtliga slangar går att blåsa i. Detta gäller även slangen till PTC-nippeln strax innan turbons inlopp som brukar sättas igen.

Så nu börjar jag misstänka att dessa två symptom (uteblivet ladd och dålig vevhusventilation) hänger ihop. Skulle en sprucken vakuumslang kunna skapa detta? PCV:n får sitt vakuum från en nippel på sidan av insuget och eftersom varken nippeln eller slangen är igensatt borde det väl kunna tyda på att det inte är tillräckligt mycket undertryck i insuget? Hur känslig är PCV:n för vakuumläckage?

Felsökningen fortsätter ikväll och nu ska diverse rör till turbon bort för att kunna inspektera rör, nipplar och slangar. Men innan dess vore det intressant att veta om någon redan nu har lite bra input så att jag kan avsmalna felsökningen.

Väl mött.

/C

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3 2.0 mk3 2016 som jag bytte till Somm[…]

Tänker att det kanske går att koppla in[…]