Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1512721
Hej!

Jag har ett problem med min Volvo s60 t5 -01. 21700 mil
Det är så att vid sväng så uppstår ett knakande ljud. Förra året så hade jag in bilen hos en verkstad för att felsöka detta problem, om jag minns rätt så trodde de att det var problem med styrväxeln. Någonting med att pumpmekanism kärvade och sedan släppte. De föreslog ett byte av styrväxeln men tyckte att det kanske inte var värt det m.t.p. bilens totala värde. Jag frågade om det var farligt men han sa att det som kunde hända var att jag tappade styrservot, inte styrningen. (Bilens körs inte jättemycket per år så jag tänkte låt gå, det får vara än så länge.

Nu har jag dock märkt att när bilen har varit i arbetstemperatur en stund så uppstår ett vinande ljud som jag tror kommer från servopumpen. Det försvinner när bilen har svalnat och uppstår aldrig innan temperaturen stigit.

Nu till felet, jag tänkte punkta upp en lista med utmärkande drag för problemet annars lägger jag in länkar där jag filmat felen.
-Uppstår vid rattutslag uppskattningsvis större än 90 grader åt bägge håll.
-Ingen påverkan på styrningen förutom vibration i ratten i takt med knakandet.
-Problemet uppstår även om jag svänger frikopplat.
-Jag tycker att det blir mest framträdande när jag passerar mittläget för hjulen.
-Inte märkbart vid högre hastigheter men förmodar att det beror på mindre rattutslag.

I denna video kör jag i krypfart på en grusparkering och svänger så fort jag förmår, då hörs det väldigt tydligt men värre än vanligt.
https://youtube.com/shorts/xwPwpb0fc5E?feature=share

Denna video är när bilen har varit igång en stund, jag vrider på ratten och varvar lite för att framkalla missljuden.
https://youtube.com/shorts/R8ByV6oEeE0?feature=share

Nu hoppas jag att någon kunnig kan fastställa diagnosen eller om problemet beror av någonting annat, annars åker den in på verkstaden för byte av styrväxeln men det känns som stora pengar på en eventuell fix.

Tack på förhand :-)
#1517449
Hej, kollade i kärlet vid varm motor och oljan ligger under "full" så det verkar vara ok med nivån. Tjuvluft kanske kan vara någonting då det verkar vara lite fuktigt vid en av slangarna som ansluter till kärlet
#1517460
Känns ju som att ljudet följer varvtalet i det andra klippet. Och så då lutar det ju i min mening mot servopumpen. Men man får ju ta loss remmen för att känna och lyssna på allt som roterar.

Men vibrationerna som går kommer i takt med knakandet får mig att undra om fjäderbenen kan röra sig som dem vill? Tänker ifall fjäderbenslagringarna är dåliga.
#1517700
Universalknutarna i rattaxeln kan också orsaka problem. Hade något liknande på min 960, den "nöp" i vissa vinklar och knarrade.

Dock låter det ju som att du även har något mer fel, kan ju vara två skilda fel. Jag tror också på att fjäderbenslagren kan vara dåliga.
#1519480
Tack för alla svar!

Lämnade in bilen på felsökning och verkstaden hittade inga fel på servo med system (nämnde ett eventuellt minimalt läckage vid behållaren men ingenting om knorrandet vid sväng), dock verkar kupéfläkten vara på väg att ge upp enligt dem.

Har tidigare testat stänga av fläkten när ljudet har uppstått men det fortsatte oavsett, men det kanske bara innebär att själva fläkten frikopplas.

Känns som konstiga symtom på att kupefläkten sjunger på sista versen, någon som har input?

Tack på förhand.
#1519502
Jag var och hämtade bilen tidigare idag och vägtestade lite grann. Inget surr från under motorhuven och inget knorrande? De på verkstaden sa att de endast hade kollat servosystemet men inte hittat något fel.

Frågade angående kupéfläkten men han kunde inte säga någonting med säkerhet.

Nu börjar jag undra om det kan vara nå yttre faktorer som skapar detta, t.ex. har jag bytt till vinterdäcken för några veckor sen men först nu vi börjat få minusgrader. Kanske är däckdimensionerna som gör det alternativt gummit i däcken, tänker mig att vinterdäcken är mjukare vilket inte ger samma belastning när man vrider ratten.

Kollade även lite snabbt på fjäderbenslagringarna, i alla fall det man kan se när man öppnar huven. Såg ut som det ligger lite skit där i, kan det varit orsaken att det knorrat vid sväng? Bifogar skärmklipp, verkar röra sig vid fritt vid stillastående sväng men som sagt tidigare så hade inte knorrandet visat sig.
Bilagor
Skärmklipp.PNG
Skärmklipp.PNG (777.96 KiB) Visad 1739 gånger

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatio[…]

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]