Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1485547
Hejsan! nu är det så att jag har ett problem med en VOLVO S40 T4 -03 som jag verkligen inte lyckas klura ut! och tänkte höra med er om någon haft samma problem och kanske löst det..

Parkerade bilen en dag och när jag kom tillbaka ut så startade den inte, den puffar till precis som om den vill starta men inget mer...så hem till garaget och kolla på vad som kan vara felet.. Fick fram att det både kommer soppa och det kommer gnista..

kommer en lista vad jag gjort och kollat:

*tagit loss bryggan+spridare och malat och det kommer bränsle ur alla spridare
*skruvat ur alla tändstift och kollat så alla har en fin gnista och det stämmer..
*bytt både vevaxelgivare och kamaxelgivare.
*kollat komp på alla cylindrar och det stämmer mkt väl
*nollat motorn och kollat så han inte hoppat över nån kugge men icke!
*gått igenom kabelbrott och kollat jordningar men såg bra ut.
*felsökt och fick felkod på kamaxelgivare och den är bytt 2 gånger
*testat att dra rengöra stiften från bränsle och tagit bort rälet till pumpen och försökt att starta med startgas

Så nu står jag här och jag vet ej fan vad jag skall hitta på! väldigt tacksam för svar!

MVH Niklas
#1485592
Testat koppla ur luftmassemätaren? Ingen felkod på map-sensorerna? Sitter en på intercoolern och en på insuget. Testat med en annan btr (Bränsletryckregulator) eller mätt soppatrycket?
Har tempen visat rätt? Om inte kan tempgivaren vara kass. Är tändspolarna hela från sprickor samt tändkablarnas anslutningar mot tändstiften? Min första tanke var kass soppapump, soppatryck, bränslefilter....men ja...det är svårt när man inte själv kan kolla bilen :D
#1485596
LMM är har jag testat att dra ur och försökt starta..enda jag fick felkod på va kamaxelgivare och som sagt den är bytt 2 gånger..har inte mätt upp soppatrycket, men han borde inte behöva soppan när man rycker relät och kör startgas, han borde starta till på det utan soppan menar jag.. såvitt jag har sett så är dom hela.. pumpen hörs även när jag vrider på tändningen.. nej det är klart svårt såklart
#1485774
Vet inte exakt faktiskt hur stöldskyddet fungerar på dessa. Men om du har gnista, soppa osv så borde ju den hoppa igång....jättekonstigt. Är den chippad? En tanke är om det skulle vara något strul med ECUn...kanske långsökt, men kanske värt att kolla.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]