Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sillkonserv24
#1484901
Hej! Har nyligen köpt en Volvo s40 -04 (första generationen) och märkte när jag drog koder att den varnade för P0010 (Camshaft Position Actuator Circuit). Bytte olja men inget hände. När jag skulle kolla tändstiften igår insåg jag att en av kablarna till vänster om tändstiften inte var inkopplad. Vet inte riktigt vad det är för någon kabel men när den är inkopplad ser den ut som på bilden nedan:

Bild

Jag kopplade in kabeln och märkte tydligt hur bilen gick kvickare och felkoden försvann. Allt var bra tills jag lyssnade på motorn och hörde ett skrapande ljud jag inte hört förut. Ibland försvinner ljudet en kort stund men det låter nästan konstant. Ljudet låter likadant oberoende av hur man mycket man gasar och det är ganska högljutt. När jag kopplade ur kabeln försvann ljudet igen. Verkar ju onekligen som att tidigare ägare har insett att ljudet försvinner när man kopplar ur den och sen bara lämnat den så men jag fattar verkligen inte vad det kan va. Motorn är en B4184 S2. Är det någon som har någon aning om vad detta kan vara? Tycker mig höra att det kommer från kamremmen och på grund av koden låter det ju rimligt men vet inte vad som händer.
Otroligt tacksam för hjälp!

// David
Användarvisningsbild
av sweddan
#1484970
Det är det variabla kamdrevet som låter. VVT-drev. Ägaren innan måste ju ha vetat om felet samt vad det kostar att reparera och dragit ut kontakten. På så vis fungerar inte drevet som det är tänkt och bilen blir slöare. Finns mängder att googla på angående vvt-drev.
av sillkonserv24
#1484979
@sweddan, Toppen! Tusen tack. Googlade nu och det verkar bli rejält dyrt. Köpte bilen för 7000 så att byta ut det för 5-6000 är ju inte på kartan. Går det att köra med kontakten i även fast det låter som en traktor?
Användarvisningsbild
av sweddan
#1485053
Jag personligen skulle inte köra så. Jag är för okunning gällande detta, men om drevet är dåligt så skulle inte jag våga köra så. OM drevet skulle haverera så blir det mer än drevet som behöver bytas sen. Läs kamrem gått av :-/ Finns säkert fler här inne som kan detta bättre än mig. OM man nu måste köra bilen så skulle jag köra utan kontakten i till vvt-solenoiden.
av jeg46
#1485096
Bilen går inte igenom besiktningen med kabeln utdragen! Blir dåliga avgasvärden köra utan. Är en sjuka på dessa bilar vvt drevet Har själv besiktat min V 40 med missljud från VVt drevet bilen gick genom :-o men kommentar från besiktingsmannen att den lät illa från motorn Bytte drevet sen själv ca 3000 kr
av sillkonserv24
#1485139
@sweddan, Tack så mycket för hjälpen!

@jeg46, Nej jag kan tänka mig det, har googlat runt och verkar hända var och varannan x40 från tidigt 00-tal. Jag köpte bilen med kabeln urkopplad så har ingen aning om hur länge den kan ha varit så. Får nog fortsätta med det för jag är inte händig nog för att byta drev själv och att byta på verkstad skulle kosta lika mycket som jag betalade för bilen. Blir att köra den tills den lägger av..
Tack så mycket för ditt svar!

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]

Elschema 740

Vad menar du med "måste dras om". […]

Vi som beställt nya XC60

På väg till handlaren! XC60 Recharge[…]

Hej igen. Bilen som det gäller är d&arin[…]