Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S40jesper
#1484292
Hej!

Har en s40 -01 2.0T som rullat nästan 26000mil.
Vid senase besiktningen blev det nedslag på oljeläckage. Har varit fuktigt under oljetråget och på "balken" mellan hjulen sen jag köpte bilen förra sommaren, men trodde inte att det skulle bli nedslag, den har klarat sig bra tidigare besiktningar.

Vet att det är vanligt att det läcker från oljereturen så misstänker starkt det. Bilen läcker bara olja när den körs, är det vanligt för just oljereturen? När bilen stått parkerad ett tag är det i princip torrt undertill. Känns onödigt att felsöka och lämna in på verkstan om det är nån jobbig packning som behöver bytas.

Kan tilläga att det är helt torrt på kamremssidan och från det man kan se ovanifrån motorutrymmet.
Användarvisningsbild
av sweddan
#1484582
Säkert o-ringen till oljereturen från turbon ner i tråget. 99% har läckage där. Bara spraya massa bromsrengöring och torka torrt allt med en trasa. Kör lugnt utan att överladda något extremt. Besiktiga och var glad :D Min läcker där också, samt mina 6st andra S/V40 har också gjort det. Ingen "big deal". Dock har jag aldrig fått nedslag på detta. Som sagt torka rent allt samt kolla så du inte har någon kass slang/koppling till turbon som läcker. Annars är det nog som sagt bara o-ringen.
av S40jesper
#1484904
Till saken hör att jag körde bilen ganska hårt innan besiktningen för att få den varm. Var lite orolig för avgasvärdena, men de var inga problem...

Då tror jag jag passar på att byta o-ringen vid nästa oljebyte. Är ju inget dyrt att fixa, men lite svårt att komma åt vad jag förstått.

Jag blev lite förvånad att besiktningen klagade, men precis efter att man kört bilen rätt hårt så hänger det några droppar undertill.

Min nyfikenhet får mig att fråga hur d[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]