Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SvenHenrik
#1353167
Jag äger en V40 1.8L GDI från -01 och måste bara säga vilken ruskig underbar kärra den är att köra.

Bränsleförbrukning på ca 0,7 i stadstrafik och kring 0,62 på motorvägen, samtidigt som den har bra mycket kräm för att accelerera fort. Att det ska vara en problemmotor märker jag inte av. Oljebyte lite oftare och ha en ordentlig blyfot ibland så spinner hon som en katt (och låter som en gammal diesel på tomgång)

Sköna säten, lagom storlek, bra ljud, AC, farthållare, ordentligt fräs i heljuset. Har nog aldrig åkt lyxigare för så här lite pengar.

Underbar kärra helt enkelt.
av jeg46
#1353173
Brukar vara VVT drevet som håller på att ge upp :-o Om den låter som en diesel på tomgång Fick byta det på dotterns -01a Men kör så länge den har kraften kvar inget som går sönder för det
av SvenHenrik
#1353191
jeg46 skrev: ons 11 dec 2019, 15:14 Brukar vara VVT drevet som håller på att ge upp :-o Om den låter som en diesel på tomgång Fick byta det på dotterns -01a Men kör så länge den har kraften kvar inget som går sönder för det
Hmm borde inte det komma felkoder på det? Eller är det först när den har rasat helt? Är det illa om den rasar?

Hade nämnligen för mig att tickandet berodde på hydrauliska lyftarna till ventilarna vilket mer verkar vara ett "skönhetsproblem" snarare än något som faktiskt gör skada.

Ni får ursäkta min ignorans, är bara hobbymekaniker
av Soppan
#1354601
Kan bara hålla med, köpte min nyligen för typ inga pengar alls. Den rullar på så fint och kom med alla bekvämligheter man kan önska sig :)
Användarvisningsbild
av Cotag
#1354604
Hade min 2,0T -04 i 10 år och 20 000 mil.
Håller med om att "dieselljudet" kan vara en VVT-enhet som håller på att ge upp.
av Gurrv40
#1354656
Samma här v40 2.0T 2004, köptes för 20tkr gått 13xxx och den tuffar på, bara att byta tändstift/olja/filter så rullar dom, ett tips är att köpa bensinbooster på jula, fick ner förbrukningen till 0.58 på 100sträcka då man får högre oktan

annars ligger väl bilen på 0.7-0.8 i bensinförbrukning.

:-D
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]