Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1292366
Hedis62 skrev: mån 14 jan 2019, 17:12 Men tomgångsmotorn kan väl knappast reagera på om man använder många strömförbrukning samtidigt? Eller jag kanske har fel?
Jag hade åkt förbi nån auktoriserad volvoverkstad och frågat ifall dom hört talas om problemet innan jag hade bytt den.

https://vparts.se/se/tomgangsstabilisat ... 01-04.html
Jaha den delen ja jag har plockat den ur bilen och testade den, den fungerar utmärkligt.
Ä
#1292486
RamBer skrev: mån 14 jan 2019, 18:36
Hedis62 skrev: mån 14 jan 2019, 17:12 Men tomgångsmotorn kan väl knappast reagera på om man använder många strömförbrukning samtidigt? Eller jag kanske har fel?
Jag hade åkt förbi nån auktoriserad volvoverkstad och frågat ifall dom hört talas om problemet innan jag hade bytt den.

https://vparts.se/se/tomgangsstabilisat ... 01-04.html
Jaha den delen ja jag har plockat den ur bilen och testade den, den fungerar utmärkligt.
Ä
Dårlig jord = låg spänning vid hög strömförbrukning = tomgångsmotorn kanske inte funkar som den skall = ojämn tomgång. Ur bilen vill den självklart inte ha nåt problem . . . om det nu är så att du har dårlig jord i bilen.
#1292517
Kolla om jordningen är dårlig. Multimeter innställd på volt, lägsta innställning. Sladdarna mellan batteriets minuspol och i väggen mellan motorrummet och kabinen. Säkra att det finns god kontakt. Tag bort bränsepumpens säkring, och vrid på tändningen. Om multimeteret mäter 0.1 volt eller mer när startmotorn snurrar så har du ett jordningsproblem, vilket kann förorsaka en mängd konstiga och orelaterade fel så som att ABS-lampan ljuser, falska felkoder, motorn stannar etc.
#1292578
emtor skrev: tis 15 jan 2019, 12:22 Kolla om jordningen är dårlig. Multimeter innställd på volt, lägsta innställning. Sladdarna mellan batteriets minuspol och i väggen mellan motorrummet och kabinen. Säkra att det finns god kontakt. Tag bort bränsepumpens säkring, och vrid på tändningen. Om multimeteret mäter 0.1 volt eller mer när startmotorn snurrar så har du ett jordningsproblem, vilket kann förorsaka en mängd konstiga och orelaterade fel så som att ABS-lampan ljuser, falska felkoder, motorn stannar etc.
Jag har lämnat bilen på Mekonomen och de sa att det finns sånt här problem och jag fick betala 3000kr för å laga det, men när de såg att det blev ingen skillnad så sa de att det är vevaxelgivare som är ur funktion (kanske) så jag bytt den själv för å slippa betala mer, men det blev ingen skillnad igen.
#1292651
Så Mekonomen sa att det fanns et problem med klen jord och att dom fixade det?
Specifikt, hvad gjorde dom?
-Metoden jag nämde ovanför kollar bara huvudjorden från batteriets minus till chassi,-inget annat.
Om du inte har annat att hålla på med kan du kolla alla jordanslutningar.
Som exempel,- om du slår på saker så som fläkt, helljus etc. så lägg märke till när felet uppstår.
Kolla också ECU sin jordanslutning. Om den är klen så kann en massa oreda uppstå.
Om alla jordanslutningar OK så kolla säkringar. Säkringar kan vara OK men ha klen anslutning.
En klen anslutning i en säkring (hög övergångsmotstånd) kann ställa till besvär på samma sätt som klen jord.
Verkstäder anlitar sig för mycket på felkoder. Om datorn säger vevaxelsensor så byts den utan tvekan. ECU kann inte veta ett dugg om sensorer funkar eller inte. ECU vet bara om signalen från sensorn är innanför normalområdet eller inte. Ett onormalt sensorsignal kann ha flera orsaker,-till eksempel klen jordanslutning eller klen säkringsanslutning eller fel i kabelanslutningen.

Tänker att det kanske går att koppla in[…]

Hylsan i vinkel vx

Ok,då tackar jag för svaren.

ljud vid generering

hör ett klickande/klonkade när man sl&au[…]

Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]