- lör 01 jun 2013, 07:42
#759007
Hamnade här flera ggr vid googling så det verkar som det finns en hel del kunskap här, så slänger in en tråd -)
Bil: volvo s40 t4 2003 , 12000mil, bsr chippad för ca 3-4000 mil sen, annars helt original. Hyfsat lugnt körd.
Idag när jag gasade på 3ans växel och vid 5500 varv märkte jag att turbon slutade funka/motorn tappade kraft. Så jag släppte på gasen, provade att gasa ett par ggr och märkte att turbon inte laddade alls längre, hör inget turbotjut alls så den verkar helt död. Bilen blev extremt trött utan en turbo (tror fan min gamla 740 -86 skulle vinna i dragrace). Inga varningslampor lyser.
Frågor:
Vad ska man börja med att kolla (har ingen större koll på motorer), sett att många skriver om wastegate axeln kan hoppa av, slangböj spricker, magnetventil, igensatt luftledning till turbon osv.. ?
Är väl ingen risk att köra med trasig turbo?
Om den måste bytas, är det bara köpa en på skroten för 2000:- och byta själv (och med själv menar jag en bekant som jobbade som volvomek ;-// )
Hamnade här flera ggr vid googling så det verkar som det finns en hel del kunskap här, så slänger in en tråd -)
Bil: volvo s40 t4 2003 , 12000mil, bsr chippad för ca 3-4000 mil sen, annars helt original. Hyfsat lugnt körd.
Idag när jag gasade på 3ans växel och vid 5500 varv märkte jag att turbon slutade funka/motorn tappade kraft. Så jag släppte på gasen, provade att gasa ett par ggr och märkte att turbon inte laddade alls längre, hör inget turbotjut alls så den verkar helt död. Bilen blev extremt trött utan en turbo (tror fan min gamla 740 -86 skulle vinna i dragrace). Inga varningslampor lyser.
Frågor:
Vad ska man börja med att kolla (har ingen större koll på motorer), sett att många skriver om wastegate axeln kan hoppa av, slangböj spricker, magnetventil, igensatt luftledning till turbon osv.. ?
Är väl ingen risk att köra med trasig turbo?
Om den måste bytas, är det bara köpa en på skroten för 2000:- och byta själv (och med själv menar jag en bekant som jobbade som volvomek ;-// )