Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1238717
Problemet:

En v40 årsmodell 2000, 2,0 liter, med 26 000 mil på mätaren drar till höger efter högersvängar. Efter en vänstersväng går den rakt igen. Bilen har alltså en slags ”memory steer” men den drar endast till höger. Om jag stannar bilen och ger fullt rattutslag till vänster och vrider ratten tillbaka till mitten slutar bilen dra till höger.

Inga bromsar verkar ligga på, lufttrycket i alla däck är samma, däcken är under ett år gamla, hjulinställning gjord förra veckan men bilen drar fortfarande till höger. När den väl drar till höger drar den rätt kraftigt, även när jag testar köra i vänster körfil där vägen lutar mer till vänster.

Vad kan detta bero på?

Jag har ägt bilen i ca två månader och kan inte hela dess historia dessvärre. Den har dock coilovers och det övre fjäderbensfästet på höger sida är aningen glappt. När jag vrider på ratten när bilen står stilla ”hoppar” fjädrarna till på både höger och vänster sida, aningen mer vid höger framhjul än vid vänster. Likt fjädrarna på denna video https://youtu.be/khZ16AOztT4

Kan ett dåligt övre fjäderbenslager vara en orsak att bilen drar till höger?

I Haynes’ manual står det att installationen av främre fjäderben skiljer sig åt beroende på om bilen har Sport- eller Dynamic-chassi. Jag vet inte vad jag har för typ av chassi. På https://www.volvoforums.org.uk/attachme ... 1396056894 står det att det ska gå att ta reda på chassityp från VIN-skylten i motorrummet men på min skylt står det ingenting alls där den sex tecken långa koden ska stå (t.ex. 2BV1BX). Hur vet jag vilken chassityp jag har?
#1238903
[quote="berg07"]Problemet:

Kan uppstå om fjädern är av, kolla höger fjäder så att den inte är av på något ställe, ett helvete att byta!!
Skruva av hjulet!! :mrgreen:
#1239255
berg07 skrev:Fjädrarna är hela på båda sidorna.
Styrstag slitet, alternativ servostyrning, bästa är att lyfta upp hela framvagnen, känna, mäta, lyssna även med motor och växel i :-O)
#1241085
Problemet försvann efter att jag bytte höger fjäderbenslager (del-nr. 30616825) och fjäderbensfäste (del-nr. 30652259).

Lagret var rätt slut och gick trögt att snurra. Fjäderbensfästet såg ut ok ut men verkade glappa en aning när bilens tyngd låg på, så jag bytte det för säkerhets skull. Jag bytte också samma delar på vänster sida. Där var lagret inte lika dåligt men det var nog bara en tidsfråga innan det ger upp.

Förra ägaren hade installerat FK coilovers SMVO9001. Lagret som var på plats (del-nr 30616825) var dock nyare än bilen eftersom det introducerades i maj år 2000 (min bil har registreringsdatum i oktober 1999 men listas som årsmodell 2000, därför borde den ha fjäderbenslager del-nr 30875399 som original). Troligen har förra ägaren modifierat fjäderbenslagringen en aning för att få dessa coilovers att passa. På http://www.styling4u.se/p/biltillverkar ... 0-v40.html står det att coiloversen "passar från årsmodell 2003 (Går att montera på tidigare årsmodell med viss modifiering av topplagring)".

Att byta fjäderbenslagret var lättare i och med att coilovern inte behövde en fjäderspännare för att demonteras. Det var bara att skruva av kolvmuttern och byta ut lagret och fjäderbensfästet eftersom fjädrarna inte tryckte på.

Länkar:
30652259
30616825
30875399
FK coilovers SMVO9001

Behöver man byta något i VVT enhket? Ja[…]

Hej, Jag körde över 20 mil förra h[…]

Läckande Vinkelväxel

Dom brukar läcka lite.min växel i min 01[…]

Det räcker långt att ha nyckeln i ett[…]