Sida 1 av 1

Kamrem gått av=motorbyte?

Postat: fre 08 nov 2013, 00:14
av umekille
Om kamremmen går på en 855-93 bensin förstörs då motorn?
Och ett motorbyte fast bilen är fin övrigt är inget om man tänkt
sälja den vidare då kostnaden även om jag får bilen billigt inte är
försvarbar.

Re: Kamrem gått av=motorbyte?

Postat: fre 08 nov 2013, 01:38
av AnkaN7893
Beror på din mekkunskap.

Du har garanterat kröt 1 eller fler ventilen som går att byta ut. Har kamremen gått av när du varvat mycket kan du skrotat vevstakar med mera. Bara ta isär och kolla :) i värsta fall måste du byta motor och då spelar det ingen roll om den är isär monterad eller inte.

Re: Kamrem gått av=motorbyte?

Postat: fre 08 nov 2013, 03:19
av Lucif3r
Motorbyte behöver det inte innebära, ett toppbyte därimot kan kanske behövas. Jag har aldrig hört eller läst om någon som klarat sin vitmotor oskadd vid ett kamremshaveri, så renovering krävs garanterat.

Beroende på hur mycket som tagit skada kan det ofta vara både billigare och enklare att helt enkelt bara byta motor. En sugis-motor i hyffsat skick kostar inte många kronor, och du kan ju byta ända upp till -98 årsmodell så hitta en fin relativt lågmilad motor bör inte vara svårt.

Re: Kamrem gått av=motorbyte?

Postat: fre 08 nov 2013, 11:08
av umekille
räknar man timtiden det tar att byta motor och
måste ha hjälp av en bilverkstad blir slutsumman
mer än bilen går kränga vidare för. skatt besiktning
tillkommer också.(motor finns men sitter i en bil redan)

Re: Kamrem gått av=motorbyte?

Postat: fre 08 nov 2013, 11:26
av Lucif3r
Att byta en komplett motor är bra mycket enklare och snabbare än att renovera toppen och i värsta fall byta stakar och kolvar :wink:

Re: Kamrem gått av=motorbyte?

Postat: fre 08 nov 2013, 20:11
av Vojje
och vattenpump... :wink:

Re: Kamrem gått av=motorbyte?

Postat: fre 08 nov 2013, 21:11
av *pettson*
Ja vattenpump är ett bra tips.. Byt kamremssats och vattenpump på motorn innan du lägger i den. Det är lite enklare då om man är novis.