Sida 1 av 1
Felkoder automatlåda 850 -93
Postat: tis 22 aug 2006, 07:13
av oemr78
Hej!
Jag har problem med en automatlåda till en Volvo 850 GLT -93. Winterpilen började blinka och jag läste av felkoderna och raderade, sen funkade lådan i några mil och sen kom dom tillbaka. Felkoderna är
Soleniod s1 öppen krets och Fel i styrenhet. Vad betyder de??
Vad behöver göras?? Felkoderna går inte att radera nu.
MVH Oskar
Postat: tis 22 aug 2006, 13:36
av sylta
Jag har fått samma felkoder ett tag trodde först att det var
styrenheten så jag bytte den men det var det inte.
Jag har en som hjälper mig precis nu i skrivandes stund att byta solenoid s1 Jag återkommer med resultatet när jag provkört en stund.
Ett tips om man ska köpa solenoider är beställa direkt från
"Scandinavian Transmission Service AB" i Stenungsund
Jag gav 380:- med frakt. Volvo skulle ha :lol: 1300:-
Postat: tis 22 aug 2006, 15:03
av oemr78
Tack för tipset.. Skriv så fort du vet resultatet. Vet du om det är svårt att byta solenoiden?
MVH Oskar
Postat: ons 23 aug 2006, 18:11
av sylta
Nu har jag provkört bilen innan började pilen blinka efter
ca 25-30 min körning! Men nu varmkörde jag bilen över en timme
och den växlar perfekt så förhoppningsvis var det solenoiden som
spöka.Om det är svårt att byta finns det säkert dom som kan
det bättre än jag
här på forumet.Men det va djävligt trångt enligt han som bytte min
:-/O/
Postat: tor 24 aug 2006, 08:15
av oemr78
8) Låter ju bra.. Har just beställt en solenoid från firman du tipsade
om. Så då får vi se om min också blir bättre.
Mvh Oskar
Postat: fre 25 aug 2006, 14:23
av Busta_Hymen
Det är en diger procedur... Du måste tömma ut oljan ur lådan, hänga upp motorn, plocka bort subframen och sen ta loss den svarta kåpan på lådan. Därunder sitter solenoiderna. S1 är den längst upp till vänster. Lycka till, skriv gärna här när du är klar och beräta hur det gick!
Postat: tis 29 aug 2006, 12:43
av snurbo76
trångt var det fast går ändå ganska fort o byta solinoid bytte på min för ett tag sen. plockar isär det på en kväll lätt om du inte har otur och drar runt någon av torxbultarna som håller kåpan jag bytte ut mina mot 12.9 insex istället. töm oljan släpp främre motorfästet och fästet vid torpeden sätt en domkraft under lådan o hissa så mycket det går sen är de bara o lossa kåpan har man gjort de en gång så är det inga bekymmer alls