Sida 1 av 1

Fördelar/nackdelar på 144 hk jämfört med 170 hk

Postat: mån 21 aug 2006, 03:10
av Anders8
Hej
Är lite nyfiken få veta skilnader/likheter mellan 144 hk versionen och 170 hk.Detta gäller -94 - 95 års modell.
Vet redan ungefär vad som skiljer i motoruppbyggnad/insprutning.
Enligt bränsledeklarationen ska 144 hk vara ngt snålare i laglig landsvägskörning , vilket jag också fått intrycket av (0,75 - 0,8), men är då kanske desto törstigare i stan?
Om man nu tycker att 144 hk räcker till och kör mest långresor , är det inte ett bra val då?
Är det samma utväxling ( manuell ) på dessa?
Är det hårdare fjädring på GLT?
Jag gillar inte AC,speciellt inte på en så gammal bil.Sitter detta alltid på GLT av dessa årsmodeller.
Är motorhaverier vanligt förekommande på dessa bilar som nu blivit till åren komna ?

Postat: mån 21 aug 2006, 19:19
av King of Thieves
Körde båda motorerna (i V70) innan jag bestämde mej för en GLT 170hk.
Kan säga att det inte märks någon skillnad i dom på svenska vägar lagliga farterna, dock märks dom extra 30 hästarna i dom högre registren/fart.

Postat: mån 21 aug 2006, 19:25
av CarMan
det är ganska stor skilnad på karaktär på dessa motorer, inte alls så lika som dom nyare 140 & 170 hästarna

Postat: mån 21 aug 2006, 21:06
av Busta_Hymen
CarMan skrev:det är ganska stor skilnad på karaktär på dessa motorer, inte alls så lika som dom nyare 140 & 170 hästarna
Det är helt riktigt, i de nya motorerna är det bara trottelns öppningsgrad vid fullgas som skiljer... På de äldre är det ju en hel del fysiska skillnader, samt annan utväxling. Av någon anledning har 140-hästaren HÖGRE utväxling, därav den på pappret lägre förbrukningen på landsväg. I verkligheten är dock 170-hästaren snålare, eftersom den gör bättre bruk av de dyrbara bensindropparna som pytsas in i cylindrarna.

Postat: tis 22 aug 2006, 14:46
av Chrille T
170 hk motorn går lite snålare enligt min granne o han har ju haft båda
man behöver ju inte gasa lika mycket om motorn är lite starkare i grunden
men han kan ju ha fel =)