Sida 1 av 3

Snea hjul, för mycket negativ camber = däckslitage?

Postat: mån 28 okt 2013, 08:19
av LOB
En liten billig verkstad bytte nyligen till nivåreglerande stötdämpare på min volvo 850 -97. Hjulinstälningen på Volvo (Bilia) visar att jag har -2,52 grader cambervinkel på vänster bakhjul (-0,50 till -1,50 är ok enligt manualen och camber går INTE att justera). Höger hjul var ok, -1,31. Jag har inte märkt att den slitit innersidan av däcket tidigare. Kan bonnverkstaden ha klantat till det vid montering av stötdämpare och fjädrar? Bilen är inte krockskadad och jag kan inte se att delta link bärarmen är skadad. Är det ngt att bry seg om, kommer den slita däck och varför är camber fel ????Jag fick också eftermonterat en krängningshämmare till bakvagnen (med asymetrisk innfästning till vä/hö bärarm) som inte var där innan, kan det ha påverkat camber?

Billigt timpris är kanske inte alltid billigast i längden, är 11 timmar rimlig tidsåtgång för att byta 4x skivor och belägg, byta bromsvätska och byta krängningshämmare stötdämparfäste, stötdämpare + fjädrar bak? Önskar jag hade ett garage.... :D

Re: Snea hjul, för mycket negativ camber = däckslitage?

Postat: mån 28 okt 2013, 11:14
av *pettson*
Nej det är inte rimlig tid.. Inte i närheten av en rimlig tid.
Skiljer cambern på en sida bak så är det dags att kontrollera bussningar och liknande. Den ska inte kunna vika sej. Den kan ioförsej varit med om något en gång i tiden och därför ha lite sviter. Vi pratar om en grads vridning. Inget synbart.

Re: Snea hjul, för mycket negativ camber = däckslitage?

Postat: mån 28 okt 2013, 12:39
av LOB
Nej jag menar också att det borde gå på under 6 timmar... Nu är dock gubben långt över 70 år och tar halva vanliga timpriset (300/ 420 inkl. moms) men då Bilia hade gjort det på 1/3 del av tiden så...
Tror du 1 grad cambervinkel över toleransgränsen kommer slita däcket märkbart? Bussningar i bakvagnen borde inte vara så slitna då bilen gått 8500 mil. Vad jag läst mig till är det i stort sett skador på tvärstaget (delta-link) som kan ge felaktig camber bak?

Re: Snea hjul, för mycket negativ camber = däckslitage?

Postat: mån 28 okt 2013, 12:47
av pcdoktor
1 grad är väl inte KATASTROF men det jag inte gillar är att det skiljer 1 grad mellan hjulen, det borde ge en irriterande känsla i ratten osv. Hade varit vettigt att få till samma camber både höger o vänster och sedan om du får en grad negativ camber till kan du nog leva med. Den svänger in lite bättre, kan bli lite mer nervösare rakt fram och teoretiskt sett har du lite sämre grepp vid inbromsning.

EDIT: ser att du skriver bakhjul nu så glöm det mesta jag skrev :roll:

Re: Snea hjul, för mycket negativ camber = däckslitage?

Postat: mån 28 okt 2013, 13:01
av LOB
SÅ du menar att det inte kommer märkas alls med 1 grad fel på ena bakhjulet? Påverkas inte camvervinkelen av kompressionen på fjädern/ stötdämpareen vid mättillfället? Vad jag kan förstå av bakvagnsgeometrin så borde felaktig monterad stötdämpare kunna påverka cambervinkel...?

Re: Snea hjul, för mycket negativ camber = däckslitage?

Postat: mån 28 okt 2013, 14:31
av pcdoktor
nja jag ändrade ju mig när det var bak och just att det SKILJER mellan höger/vänster är ju mindre skoj men annars är en grad negativ camber ingen JÄTTEGREJ, sen så håller jag med om att dämparens montering troligtvis kan vara orsaken till detta.

Re: Snea hjul, för mycket negativ camber = däckslitage?

Postat: mån 28 okt 2013, 20:00
av taxi
Hur kan montering av dämpare orsaka detta? Det finns liksom bara ett sätt att montera dom. Rätta mig gärna!

Re: Snea hjul, för mycket negativ camber = däckslitage?

Postat: mån 28 okt 2013, 21:24
av LOB
Troligen ligger inte felet där men borde inte en, vid mättillfället, snedlastad bil få felaktig camber. Eller tänker jag fel om bakvagnsgeometrin (tänker mig hjulet i änden av en horisontell pendel även om 850 nu inte har helt stel bakaxel) Om en snedlastad bil ändrar camber borde ju också en felmonterad dämpare ha samma effekt.???

Re: Snea hjul, för mycket negativ camber = däckslitage?

Postat: mån 28 okt 2013, 22:18
av taxi
Enligt det resonemanget borde toe-värdet också kunna bli fel, med tanke på "passiv bakvagnsstyrning" eller vad det nu hette?
Vill Pettson eller nån annan hoppa in och reda ut detta?

Re: Snea hjul, för mycket negativ camber = däckslitage?

Postat: mån 28 okt 2013, 22:40
av pcdoktor
just fjäderbenet påverkar väl cambern, så om man leker med tanken att man kan montera dämparen så att den är något längre in mot mitten i ovankant och tvärtom där nere så får du mer negativ camber väl? Det kanske inte skall till så mycket i varje ända för att få en grad totalt?