Sida 1 av 1

kamremsbyte v70 2.5t -99. vad behövs?

Postat: sön 27 okt 2013, 17:44
av Offer
Tjenare.

tänkte byta kamrem på bilen eftersom jag inte har någon aning om den är bytt den senaste tiden. förra ägaren trodde vid 26000 mil men vågar inte lita på de. så funderar på att köpa en komplett kamremssats med rullar och vattenpump. behöver man plocka av ventilkåpan för att byta kamremmen eller är det bara att plocka av kringutrustningen och köra på? kom gärna med tips.

Re: kamremsbyte v70 2.5t -99. vad behövs?

Postat: sön 27 okt 2013, 17:58
av volvobaggen
Kamremsbyte på Volvo 850 Turbo motor:

Re: kamremsbyte v70 2.5t -99. vad behövs?

Postat: sön 27 okt 2013, 18:33
av taxi
En skillnad från 850 jag kommer att tänka på direkt är "variable valve timing", tror jag det heter? Se till att ha koll på det.

Re: kamremsbyte v70 2.5t -99. vad behövs?

Postat: sön 27 okt 2013, 19:53
av Lucif3r
Det viktigaste är att du använder tolk och inte bara höftar till med nollställningen.

Re: kamremsbyte v70 2.5t -99. vad behövs?

Postat: sön 27 okt 2013, 20:15
av Offer
taxi skrev:En skillnad från 850 jag kommer att tänka på direkt är "variable valve timing", tror jag det heter? Se till att ha koll på det.
åh fan. hade inte ens kolla på att det var variabla kamtider. det har jag inte koll på iaf. får nog kanske lämna iväg det till nån som kan då. så det är inte "bara" att gå efter markeringar på ev kamdrev, remskiva och sånt då?

Re: kamremsbyte v70 2.5t -99. vad behövs?

Postat: sön 27 okt 2013, 21:06
av Malish
Nej, kamaxlarna ska kalibreras också, det gör man med en tolk.
går ganska enkelt att tillverka en tolk om man är lite händig ;)

Re: kamremsbyte v70 2.5t -99. vad behövs?

Postat: sön 27 okt 2013, 21:13
av SubMarine
Offer skrev:
taxi skrev:En skillnad från 850 jag kommer att tänka på direkt är "variable valve timing", tror jag det heter? Se till att ha koll på det.
åh fan. hade inte ens kolla på att det var variabla kamtider. det har jag inte koll på iaf. får nog kanske lämna iväg det till nån som kan då. så det är inte "bara" att gå efter markeringar på ev kamdrev, remskiva och sånt då?
På vitmotorn kan man egentligen aldrig bara gå efter markeringarna om man vill ha det 100% rätt i och med att dreven går att justera i förhållande till själva kamaxlarna. En sats med tolkar finns dock på biltema för en femhundring och då får du det exakt rätt. Sen är det som jag förstått inga jätteproblem med VVT-styrningen men man måste vrida enheten fram eller tillbaka för att få rätt inställning på den, så att ta reda på hur denna inställning görs är ju ett måste om du ska göra det själv.

Re: kamremsbyte v70 2.5t -99. vad behövs?

Postat: sön 27 okt 2013, 21:27
av Offer
SubMarine skrev:
Offer skrev:
taxi skrev:En skillnad från 850 jag kommer att tänka på direkt är "variable valve timing", tror jag det heter? Se till att ha koll på det.
åh fan. hade inte ens kolla på att det var variabla kamtider. det har jag inte koll på iaf. får nog kanske lämna iväg det till nån som kan då. så det är inte "bara" att gå efter markeringar på ev kamdrev, remskiva och sånt då?
På vitmotorn kan man egentligen aldrig bara gå efter markeringarna om man vill ha det 100% rätt i och med att dreven går att justera i förhållande till själva kamaxlarna. En sats med tolkar finns dock på biltema för en femhundring och då får du det exakt rätt. Sen är det som jag förstått inga jätteproblem med VVT-styrningen men man måste vrida enheten fram eller tillbaka för att få rätt inställning på den, så att ta reda på hur denna inställning görs är ju ett måste om du ska göra det själv.
aha okey. då var detta långt över min kunskapsnivå. Så då får man nog lämna detta till någon som kan istället