Sida 1 av 1
Hjulinställning efter bakre bärarmsinfästning?
Postat: lör 26 okt 2013, 16:36
av taxi
Hej, ett par gånger per månad klonkar det i bakvagnen, det enda glappa jag hittar är stora fästet på höger sida. Med en skruvmejsel kan jag rucka ganska enkelt på det. Alltså fästet mellan bärarm och kaross.
Jag tänker därför byta dessa fästen på båda sidor bak, men måste jag låta göra en hjulinställning efteråt? Tycker inte det ska behövas, men så är jag ju ingen expert heller.
Tack på förhand!
Re: Hjulinställning efter bakre bärarmsinfästning?
Postat: lör 26 okt 2013, 16:57
av AnkaN7893
Går det ens att justera bakaxeln?
Hade det vart en awd så visst där är ju massa länkarmar och skit men känns som att det inte kan gå så mycket fel om man byter en bussning.
Men om det nu går att justera är en 4-hjulsmätning att rekomendera.
Re: Hjulinställning efter bakre bärarmsinfästning?
Postat: lör 26 okt 2013, 17:08
av taxi
Jodå, det går. Men vad vet jag inte, det får verkstaden hålla rätt på. För övrigt så tycker jag bakvagnen känns lite komplicerad. Nu jämför jag med sambons saab 9000 med stel bakaxel, då känns en 850 som raketforskning, med passiv styrning i bakvagnen ( heter det så?).
Re: Hjulinställning efter bakre bärarmsinfästning?
Postat: lör 26 okt 2013, 17:49
av Lucif3r
AnkaN7893 skrev:Går det ens att justera bakaxeln?
Hade det vart en awd så visst där är ju massa länkarmar och skit men känns som att det inte kan gå så mycket fel om man byter en bussning.
Men om det nu går att justera är en 4-hjulsmätning att rekomendera.
AWD eller ej, det är fortfarande en delad bakaxel(individuell fjädring). Och mycket riktigt så går det justera(Hur vet jag inte, det har jag inte brytt mig om att ta reda på.), till skillnad mot stela axlar (tidigare RWD volvo, exkl. 960) som bara sitter fast i dämparna i stortsett och gungar fram och tillbaka.
Delade bakaxlar är rätt rejält mycket mer komplicerade än stela

Re: Hjulinställning efter bakre bärarmsinfästning?
Postat: lör 26 okt 2013, 18:12
av Malish
Nej, du kan kanske inte justera bakaxeln speciellt mycket, men då du byter en bussning där så kan det påverka hur framvagnen ska vara ställd.
så ja, gör en hjulinställning.
det är något jag alltid reckomenderar när man byter något i fram eller bakvagn.
Re: Hjulinställning efter bakre bärarmsinfästning?
Postat: lör 26 okt 2013, 21:24
av S6024t
man kan justera toe,in/ut, men oftast så är det ihoprostat.
Re: Hjulinställning efter bakre bärarmsinfästning?
Postat: lör 26 okt 2013, 21:59
av *pettson*
Byter du bussning så byt på bägge sidor. Dom har förmodligen gått lika långt. Skruvat har dom, låt säga... väldigt billigt just nu.
När det är klart så SKA bilen genomgå 4hjulsjustering. Bilen har passiv styrning på bakhjulen, dom kan alltså styra in eller ut i sin toe beroende på belastning.
Det här gör att bilen styr åt motsatt håll när du svänger. Vilket minskar risken för sladd. Blir det dåligt med justeringen där så känns bilen totalt lös på vägen.
Vid 4 hjulsjustering så ställs ALLTID bak först. Det är referenspunkten till framhjulens toe nämligen. Bakhjulstoe ställs genom att man lossar tvärarmsbussningarna och justerar varje separat in eller ut.
Re: Hjulinställning efter bakre bärarmsinfästning?
Postat: lör 26 okt 2013, 23:38
av taxi
Tack för alla snabba svar! Och speciellt Pettson, de var inte lite billiga, de var mycket billiga! Kollade för bara några dagar sedan, då kostade de 590 kr, nu 297 kr. Inte mycket att tveka om nu.
Re: Hjulinställning efter bakre bärarmsinfästning?
Postat: lör 26 okt 2013, 23:43
av taxi
...och jag ska försöka komma ihåg att rapportera om fästena var gjorda av återvunnen trabant-papp!