Sida 1 av 5
Inbromsning 850 GL -94 !updatering! !!!LÖST:D!!!
Postat: ons 16 okt 2013, 18:25
av Adamp
Hej alla Volvo tokar! :D
Jag har en liten funderare ang bromsarna när min bil ståt ett par dagar. När jag behöver bromsa hårt så tar bromsarna bara lite och inte mer förens jag gör en hård inbromsning nästa gång så tar dom mycket bättre. Vad kan detta vara? Jag ska snart byta slangarna fram då bilen har tendens att låsa ett av fram hjulen och detta händer inte alltid men för det mesta (tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=92056) Kommer även byta bromsvätska när slangarna byts då jag inte vet när det är gjort senast och att det endå kommer försvinna lite när jag byter slangarna. Drar den nya bromsoljan igenom hela systemet.
Några som tror det har en hum eller har jag lite luft/fukt i systemet? :?:
/Adamp
Re: Högt bromstryck krävs vid först inbromsning 850 GL -94
Postat: ons 16 okt 2013, 18:31
av Tommty
du ska inte ha nån fukt eller luft i systemet ALLS.
skulle tippa på att du har rostiga kolvar i oken som kärvar ihop när den står.
Re: Högt bromstryck krävs vid först inbromsning 850 GL -94
Postat: ons 16 okt 2013, 18:46
av Adamp
Jag vet att det inte ska vara fukt eller luft i systemet. Jag har inte jobbat med bromsarna på denna någon gång så jag vet inte hur den är riktigt, höger frambroms värkar ligga ann en aning har jag märkt senast jag stod i en lätt lutning så hör man det "knara" när den försökte rotera kan ju skaffa nu ok runt om och byta slangar fram och belägg runt om ju bör lösa det? Har någon en tids uppfattning på hur lång tid etta bör ta?
Re: Högt bromstryck krävs vid först inbromsning 850 GL -94
Postat: ons 16 okt 2013, 19:47
av rid54
Det finns ju en del saker i bromssystemet, bl.a en servo. Kolla slangar för undertryck ("vakuum") från insugningsröret och backventilen (som brukar sitta på servoklockan). Det du nämner (nya ok och slangar) låter som en bra början till ett väl fungerande system.
Re: Högt bromstryck krävs vid först inbromsning 850 GL -94
Postat: ons 16 okt 2013, 20:07
av *pettson*
Bromsen låser sej? Omöjligt med fungerande ok och fungerande ABS som alla var utrustade med. Så dags att riva systemet.
Re: Högt bromstryck krävs vid först inbromsning 850 GL -94
Postat: ons 16 okt 2013, 20:32
av Adamp
*pettson* skrev:Bromsen låser sej? Omöjligt med fungerande ok och fungerande ABS som alla var utrustade med. Så dags att riva systemet.
Menar du bytta allt eller bara ok och slangar runt om (INGA lampor lyser när bilen har startat)? Fälgen på den sida som låser sig blir inte varm vad jag kan känna. Kan ju ändå göra det så att den ska vara väg säker.
Re: Högt bromstryck krävs vid först inbromsning 850 GL -94
Postat: ons 16 okt 2013, 21:44
av Tommty
om inga lampor lyser så är det nåt knas. då abs lampan skall tändas och sedan släckas.
Och vad pettsson menar med riva är att du helt enkelt får plocka ner allt och syna var felet kan ligga.
Re: Högt bromstryck krävs vid först inbromsning 850 GL -94
Postat: tor 17 okt 2013, 02:47
av Lucif3r
Det första du kan och bör göra är att läsa ut felkoder, för nog får man ut abs-koder ur blinkdosan?
Re: Högt bromstryck krävs vid först inbromsning 850 GL -94
Postat: tor 17 okt 2013, 07:55
av pcdoktor
kombinationen slitna belägg och slitna skivor kan ju ge lång pedalväg i början, har du full koll på skivorna/beläggens tjocklek?
Detta kan ju även orsaka att en kolv kommer lite väl långt ut och hänger sig, vilket i sin tur resulterar i att bromsarna beter sig knasigt på olika vis. Jag hade börjat se över det mekaniska framför felkoder och dylikt.
Re: Högt bromstryck krävs vid först inbromsning 850 GL -94
Postat: tor 17 okt 2013, 08:34
av Adamp
Okej jag läser ur koder under dagen. När jag bytte vinter däck förra året så hade belägen gott om kött men vet ej hur de är med skivorna. Tar och lägger upp lite bilder men det dröjer lite då jag ska ha några små saker och sen vill man ju helst ha tak överhuvudet när det är höst

skjutmått för att kontrollera skivorna misstänker jag.