Motorproblem 850 GL -94 B5252S
Postat: fre 11 okt 2013, 11:59
Hej, Volvokunniga!
Jag har en ny tappning av vad jag har förstått är ett "klassiskt" motorproblem på dessa modeller.
-Bilen startar utan problem vid kallstart, även om den stått orörd i flera dagar.
-Motorn går bra tills dess att den nått arbetstemperatur.
-Vid arbetstemperatur kan man höra att minst en cylinder feltänder vid tomgång, efter en stund blir det värre och värre, tills dess att bilen dör.
-Ger man motorn stabilt gaspådrag så att den ligger vid ca 2000-3000 rpm låter motorn bra, då man kör den frikopplad.
-Vid gaspådrag från tomgångsvarvtal eller pådrag när man kör, "stryper" sig motorn direkt.
-När motorn dött är den omöjlig att starta på ca en timme. Efter en timme kan den knacka igång och gå ojämt, och får den då hålla tomgång frikopplad i ca 20 minuter går den sedan fint igen.
-När motorn väl startat och går igen, efter totalt minst 2 h sen kallstart, går den som att det aldrig varit något fel.
-Stängs motorn av och tillåts svalna, går den ändå att kallstarta, få upp i temperatur, och går bra om detta görs inom ca 12 timmar sedan motorn senast gick bra.
-Har bilen stått över natten eller längre är problemet tillbaks på ruta 1.
Fakta:
-Problemet började på hösten för ca 3 år sedan och fortgick i några månader innan åtgärd.
-Huvudrelä byttes, utan resultat.
-Fördelarlock, fördelararm och alla komponenter i fördelaren byttes för ca 1 år sedan. Motorn gick felfritt, fram tills för två veckor sedan.
-Bränslepumpen hörs varje gång man slår på tändningen, så den verkar det inte vara fel på.
Felkoder (uppmätta idag, efter att motorn gått varm och dött):
A2: 1-2-2 Lufttempgivarsignal saknas eller är felaktig
2-2-2 Signal för huvudrelä saknas eller är felaktig
-Har kontrollerat kabelanslutningarna till tändspole, till fördelarlock och till stiften. De verkade torra och smorda, men sprayade dem med 5-56 för att driva ur ev. fukt.
-Har kört "injector cleaner" och k-sprit i och med tankning en gång per halvår. Tankar bara 95.
Välkommen att ställa frågor. Jag är hyfsat kunnig inom teknik och maskinteknik, men inte speciellt insatt i bilar.
Bör jag byta lufttempgivaren? Kan detta vara problemet?
Tack på förhand,
Jag har en ny tappning av vad jag har förstått är ett "klassiskt" motorproblem på dessa modeller.
-Bilen startar utan problem vid kallstart, även om den stått orörd i flera dagar.
-Motorn går bra tills dess att den nått arbetstemperatur.
-Vid arbetstemperatur kan man höra att minst en cylinder feltänder vid tomgång, efter en stund blir det värre och värre, tills dess att bilen dör.
-Ger man motorn stabilt gaspådrag så att den ligger vid ca 2000-3000 rpm låter motorn bra, då man kör den frikopplad.
-Vid gaspådrag från tomgångsvarvtal eller pådrag när man kör, "stryper" sig motorn direkt.
-När motorn dött är den omöjlig att starta på ca en timme. Efter en timme kan den knacka igång och gå ojämt, och får den då hålla tomgång frikopplad i ca 20 minuter går den sedan fint igen.
-När motorn väl startat och går igen, efter totalt minst 2 h sen kallstart, går den som att det aldrig varit något fel.
-Stängs motorn av och tillåts svalna, går den ändå att kallstarta, få upp i temperatur, och går bra om detta görs inom ca 12 timmar sedan motorn senast gick bra.
-Har bilen stått över natten eller längre är problemet tillbaks på ruta 1.
Fakta:
-Problemet började på hösten för ca 3 år sedan och fortgick i några månader innan åtgärd.
-Huvudrelä byttes, utan resultat.
-Fördelarlock, fördelararm och alla komponenter i fördelaren byttes för ca 1 år sedan. Motorn gick felfritt, fram tills för två veckor sedan.
-Bränslepumpen hörs varje gång man slår på tändningen, så den verkar det inte vara fel på.
Felkoder (uppmätta idag, efter att motorn gått varm och dött):
A2: 1-2-2 Lufttempgivarsignal saknas eller är felaktig
2-2-2 Signal för huvudrelä saknas eller är felaktig
-Har kontrollerat kabelanslutningarna till tändspole, till fördelarlock och till stiften. De verkade torra och smorda, men sprayade dem med 5-56 för att driva ur ev. fukt.
-Har kört "injector cleaner" och k-sprit i och med tankning en gång per halvår. Tankar bara 95.
Välkommen att ställa frågor. Jag är hyfsat kunnig inom teknik och maskinteknik, men inte speciellt insatt i bilar.
Bör jag byta lufttempgivaren? Kan detta vara problemet?
Tack på förhand,