Sida 1 av 1
Ryckte batterikabeln nu går bilen skit på tomgång 855 94 10V
Postat: ons 02 okt 2013, 01:16
av picko
Jag skulle kolla lite saker i mitt felsökande ang ABS. Så jag ryckte + polen för att ej råka kortsluta något. Allt är kolla många ggr och allt sätter där det skall men tomgången är runt 600varv/min och den hugger. Efter någon minut eller så stabiliserar det sig på runt 900 motorn går normalt gasar man till så far tomgången ner till 600 igen. vad kan ha hent nu är det adapteringen som är lösningen att den kommer gå bra efter ett tag när mapparna ställt in sig ium att den nu är 0ad "nollade service lampan".
Re: Ryckte batterikabeln nu går bilen skit på tomgång 855 94 10V
Postat: ons 02 okt 2013, 01:48
av roh66
Hej picko!
Vet ej felet,men "ryck" minuskabel på batteriet i fortsättningen om du vill undvika kortslutning.
Mvh.R.
Re: Ryckte batterikabeln nu går bilen skit på tomgång 855 94 10V
Postat: ons 02 okt 2013, 02:11
av picko
så sant

Re: Ryckte batterikabeln nu går bilen skit på tomgång 855 94 10V
Postat: ons 02 okt 2013, 02:21
av sm1nvx
Ja, du har rätt. Efter en tids brukande ställer tomgången in sig. Och, som roh66 skriver, det är mindre risk att kortsluta batteriet om man lossar minuspolen, då händer inget om man råkar stöta emot chassit med skruvnyckeln. Dagge
Re: Ryckte batterikabeln nu går bilen skit på tomgång 855 94 10V
Postat: ons 02 okt 2013, 10:26
av Lucif3r
Hur länge hade du batteriet urkopplat? Det låter som boxen behöver ställa in sig, men 600rpm tomgång låter ändå lite väl lite. 855an hade iaf 7-800rpm efter att ha varit strömlös ~4mån, och stabiliserade sig efter ~10min. Visserligen fick den en jävla massa motorstopp, men efter som det är fel på den bilen kan jag inte säga om motorstoppen berodde på styrboxens adaptioner eller det fysiska felet på den.
Hur som, om jag vore du skulle jag ut och köra lite och se om det blir bättre. Blir det inte nå bättre efter någon mil så kan man börja misstänka att något annat bråkar.
Re: Ryckte batterikabeln nu går bilen skit på tomgång 855 94 10V
Postat: sön 06 okt 2013, 14:24
av darkien
om ja inte minns fel så ska de detta funka även på volvo e så på många andra märken
ta av minuspolen vrid startnyckeln till läge två (tändning) lägg på minuspolen o skruva fast vrid till nollläge o prova sen starta bilen som vanligt då ska elektroniken göra ett systemtest o ställa in sig i normalläge