Sida 1 av 3

Inget varvstopp!

Postat: tis 24 sep 2013, 17:43
av Peja
Hej!

Jag har nyss varit på bilprovningen men min V70 TDi -98 (D5252T)

Det resulterade i ombesikting då jag ej har något varvstopp tydligen, för besiktningsmannen drog iväg på både 1:an å 2:an.
Varvade mätarn ut på båda växlarna å sa att de här går inte för sig!

Då till min fråga! Hur åtgärdar jag detta? Någon som har nått tips på ev kablar/givare eller andra pryttlar man kan felsöka för att få tillbaka varvstoppet?

Det bör väl ligga runt 4500varv kan jag tänka?

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning, Peja

Re: Inget varvstopp!

Postat: tis 24 sep 2013, 18:34
av Tommty
varvstoppet är ju slutet på mätaren, 7-8k

har absolut ingen anning varför han vill veta det?

Re: Inget varvstopp!

Postat: tis 24 sep 2013, 18:39
av Peja
Ja på en bensinare ligger det ju så högt, men å varva en diesel till 7000rpm e nog inte bra :)

Re: Inget varvstopp!

Postat: tis 24 sep 2013, 19:24
av Taxen47
På 850 bensinare finns det ett relä inne i kupén med nr 207: Varvtalsspärr,avgastemp.sensor.Kanske finns det liknande på x70 diesel.

Re: Inget varvstopp!

Postat: tis 24 sep 2013, 19:33
av *pettson*
Varvstopp sköts av bilens mjukvara. Besiktningsmannen har ingenting i sin provning som har med detta stoppet att göra. Allra helst INTE med en diesel som han får betala om den blir övervarvad.
Jag hade ifrågasatt vilken punkt på provningen i lagen som anger att du ska få varvtalsstoppet provat.

Re: Inget varvstopp!

Postat: tis 24 sep 2013, 19:40
av darkien
åk tillbaka o prata med platschef på berörda ställe o fråga av vilken anledning dom våldsvarvar bilar då de defenetivt inte ingår i deras protokoll o fråga sen vart du ska skicka verkstadsnotan för kontroll av övervarvad motor

Re: Inget varvstopp!

Postat: tis 24 sep 2013, 19:48
av Peja
Så här står det i papperet

(EG: 8.2.2.2) Miljökontroll mätning, avgasmätning inte utförd - avregleringsvarvtal felaktigt

Re: Inget varvstopp!

Postat: tis 24 sep 2013, 20:21
av *pettson*
Peja skrev:Så här står det i papperet

(EG: 8.2.2.2) Miljökontroll mätning, avgasmätning inte utförd - avregleringsvarvtal felaktigt
Nu förstår jag nog inget.. provningen ska tillse att du KAN UPPNÅ fullt varvtal. Den säger faktiskt INGET om det skulle bli högre varvtal, provaren ska ha en lista på vilket maxvarvtal han måste kunna nå.
Det har också varit en stor sak som biltillverkarna slogs för då bilarna börjar bli äldre så tål inte alla maxvarv helt enkelt. Bilprovningen har skjutit en hel del motorer och vill inte ta på sej skulden.

Kraven i texten i sin helhet nedan från transportstyrelsen.

30.3 AVGASER DIESELDRIVEN
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
30.3.1.1 Svärtning
Kontroll Opacitet. Opacitetsmätning utgår på bil där funktions-kontroll av omborddiagnossystemet genomförts och med visuell bedömning av avgaserna.
Opacitetsmätning ska inte utföras om
- motorns mekaniska skick med hänsyn till motorljud, funktion hos varvtalregulatorn eller dylikt bedöms vara sådant att en mätning inte kan genomföras utan betydande risk för motorhaveri,
- motorn inte har uppnått arbetstemperatur, efter rimlig uppvärmningstid, eller
- fordonet är av årsmodell 1979 eller äldre.
Mätning ska i dessa fall ersättas av okulärkontroll av de rökbegränsade anordningarna. Detta kan då inkludera en visuell bedömning av avgaserna. Fordonet ska underkännas om funktionen hos de rökbegränsande anordningarna bedöms vara bristfällig.
Metod Opacitetsmätning. Kontrollera att avgassystem och eventuellt avgaskontrollsystem är komplett, i till-fredställande skick och att det inte finns några läckor. Konstateras påtagliga läckor som kan ge upphov till utspädning av avgaserna och leda till felaktigt mätresultat, ska mätning inte utföras.
Mätning får utföras på fordon utan konditionering, om motorn har uppnått arbetstemperatur och är i tillfreds-ställande mekaniskt skick.
Vid mätning ska provsonden föras in så långt i avgasröret att utspädning av avgasprovet med luft via avgasrörs-mynningen inte uppstår. Lämpligt insticksdjup är minst 300 mm. Kan tillräckligt insticksdjup inte åstadkommas ska en förlängningsledning med tät anslutning till avgasröret anordnas.
Har bilen flera avgasrör ska mätning utföras i de olika avgasrören var för sig eller förenas med en gemensam ledning med täta anslutningar i vilken mätning utförs. Mätresultatet utgörs av det sämsta värdet som erhållits i de olika avgasrören.
Motorn ska gå på tomgång innan varje fri accelerations-cykel (uppvarvning) påbörjas. För tunga dieseldrivna fordon innebär detta minst 10 sekunder efter det att gaspedalen släppts upp.
Den första accelerationscykeln bör ske långsamt för att bedöma om avregleringen av motorvarvet sker korrekt. Gaspedalen släpps efter det att avregleringsvarvtalet uppnåtts.
För att igångsätta varje fri accelerationscykel ska gaspedalen snabbt och i en rörelse tryckas till fullgasläge för att uppnå maximal insprutning från insprutnings-pumpen.
Under varje fri accelerationscykel och innan gaspedalen släpps upp ska motorn komma uppnå
- maximivarvtal,
- det varvtal som anges av tillverkaren när det gäller automatväxlade bilar, eller
- 2/3 av maximivarvtalet.
Antalet accelerationscykler får begränsas till en, om uppmätt värde ligger mycket under angivet gränsvärde.
Antalet accelerationscykler får begränsas till två, om uppmätt värde ligger mycket över angivet gränsvärde. Är ett underkänt mätvärde påtagligt lägre än föregående mätvärde, ska tillfälle ges för urblåsning för att rensa avgassystemet före ett slutligt ställningstagande.
Bedömning Upptäcks ett påtagligt läckage ska mätningen inte utföras och bilen underkännas
(se bedömning 3.1.3 Avgassystem: - påtagligt läckage, avgasmätning inte utförd 2
Bil som tidigare registrerats och tagits i bruk för första gången efter den 1 juli 2007 eller senare i ett land utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet eller i Turkiet, ska i stället för kraven enligt bilaga 7, uppfylla för fordonsmodellen relevant absorptionskoefficient för röktäthet enligt amerikanska federala bestämmelser. Saknas uppgift för röktäthet i avgaserna vid fri acceleration, ska funktionsgränsvärdet vara 1,5 m 1.
Grund för bedömning (30.3 Avgaser dieseldriven)
Bil
Släp
Anordning för röktäthetsbegränsning:
- opacitet överskrider gränsvärden enligt bilaga 7 poäng=2
- påtagligt hög röktäthet, okulär kontroll poäng=2
- mätning kan inte utföras p.g.a. fel på motorfunktion poäng=2

Re: Inget varvstopp!

Postat: tis 24 sep 2013, 21:16
av JT855
Har tyvärr inget att tillföra tråden... Kände bara att jag måste få idiotförklara stolpskottet på bilprovningen...

Re: Inget varvstopp!

Postat: tis 24 sep 2013, 21:32
av Sunschreem
Sätt dit ett mätarhus som gått 60k+, se om han vågar varva lika mycket då..