volvo 850 - går på 4 cylindrar, hjälp!
Postat: tis 17 sep 2013, 06:33
Hej!
Nu ligger det till såhär att jag håller på att ge upp att fortsätta felsöka min volvo 850 10v från 1994.
Det hela började med att jag köpte bilen och då gick den ej som den skulle (på 4 cylindrar). Blårök även över 3-4000varv.
Jag började med att kolla över tändsystem och rengöra allt - tändstift, tändkablar, fördelarlock.
Nu gick bilen som den skulle, rent och på alla cylindrar men blåröken återstod.
Efter ungefär 1-2 mils körning efter rengöringen så började bilen gå likadant igen, ojämnt och hackar/hoppar.
Skruvade ut stiften, cylinder 3 sett från kamremmen är stiftet onormalt blött på.
Och varje gång jag skruvar ur stiften och rengör dem så går bilen som den ska i 1-2mil igen.
Kontrollera därefter gnista på samtliga stift. Det såg bra ut!
Gjorde ett kompprov låg mellan 12-13kg på alla 5 burkar.
Därefter gav jag mig på att riva toppen och byta ventiltätningar och toppackning, slipa in ventiler med mera
Passade även på att byta rotor.
Bilen gick bra i 1-2mil (men knappt ingen blårök längre)
Sen var det samma visa igen..
Har inga felkoder varken före eller efter operationerna.
Kan någon komma med tips hur jag ska gå till väga?
Kan spridaren ha hängt sig i öppet läge på cyl 3?
Är nästa steg att felsöka bränslet?
Alla tips är välkomna!
Mvh Linus
Nu ligger det till såhär att jag håller på att ge upp att fortsätta felsöka min volvo 850 10v från 1994.
Det hela började med att jag köpte bilen och då gick den ej som den skulle (på 4 cylindrar). Blårök även över 3-4000varv.
Jag började med att kolla över tändsystem och rengöra allt - tändstift, tändkablar, fördelarlock.
Nu gick bilen som den skulle, rent och på alla cylindrar men blåröken återstod.
Efter ungefär 1-2 mils körning efter rengöringen så började bilen gå likadant igen, ojämnt och hackar/hoppar.
Skruvade ut stiften, cylinder 3 sett från kamremmen är stiftet onormalt blött på.
Och varje gång jag skruvar ur stiften och rengör dem så går bilen som den ska i 1-2mil igen.
Kontrollera därefter gnista på samtliga stift. Det såg bra ut!
Gjorde ett kompprov låg mellan 12-13kg på alla 5 burkar.
Därefter gav jag mig på att riva toppen och byta ventiltätningar och toppackning, slipa in ventiler med mera
Passade även på att byta rotor.
Bilen gick bra i 1-2mil (men knappt ingen blårök längre)
Sen var det samma visa igen..
Har inga felkoder varken före eller efter operationerna.
Kan någon komma med tips hur jag ska gå till väga?
Kan spridaren ha hängt sig i öppet läge på cyl 3?
Är nästa steg att felsöka bränslet?
Alla tips är välkomna!
Mvh Linus