Sida 1 av 2

Byte från 144hk till 170hk i 850 -96

Postat: sön 08 sep 2013, 21:44
av xdigger
Vad behöver man ha med för att byta 144hk motorn till en 170hk i en 96.a, antar att styrdonet behöver följa med?? Vilka årsmodeller passar rakt av?

Re: Byte från 144hk till 170hk i 850 -96

Postat: sön 08 sep 2013, 21:57
av *pettson*
Tja man behöver framförallt veta att den inte går att besiktiga mera.

Re: Byte från 144hk till 170hk i 850 -96

Postat: sön 08 sep 2013, 22:26
av xdigger
Varför inte?

Re: Byte från 144hk till 170hk i 850 -96

Postat: sön 08 sep 2013, 22:44
av AnkaN7893
xdigger skrev:Varför inte?

Efter 93 är det svårt som satan att byta motor till en annan utan att regga den som amatörbygge. Men vad är oddsen att dom ser att den är en 170 hästars?

Re: Byte från 144hk till 170hk i 850 -96

Postat: sön 08 sep 2013, 22:46
av xdigger
Känner till lag problematiken som förtydligande! ;)

Ja det var ungefär så jag tänkte, får inte tag på en 144hk och har fått tag på en 170hk till rätt summa pengar, så jag tänkte flytta tändstiftskåpan och chansa. Bilen är rätt fin och jag är inte beredd att skrota den. :(

Re: Byte från 144hk till 170hk i 850 -96

Postat: sön 08 sep 2013, 23:01
av AnkaN7893
xdigger skrev:Känner till lag problematiken som förtydligande! ;)

Ja det var ungefär så jag tänkte, får inte tag på en 144hk och har fått tag på en 170hk till rätt summa pengar, så jag tänkte flytta tändstiftskåpan och chansa. Bilen är rätt fin och jag är inte beredd att skrota den. :(

Gör det. Besiktningen lär aldrig märka något. Blir lite jobbigt när du ska köpa delar till motorn via ditt reg-nummer bara :)

Re: Byte från 144hk till 170hk i 850 -96

Postat: sön 08 sep 2013, 23:04
av xdigger
Ja, jag kommer inte att sälja bilen heller tanken är att fixa till bilen till bra skick och sen använda den i ett antal år för att sedan skrota den när den är slut, bilarna i sig är inte så dyra, men min är nästan helt rostfri och jag gillar den, man vet vad man har men man vet inte vad man får.

Re: Byte från 144hk till 170hk i 850 -96

Postat: sön 08 sep 2013, 23:07
av AnkaN7893
xdigger skrev:Ja, jag kommer inte att sälja bilen heller tanken är att fixa till bilen till bra skick och sen använda den i ett antal år för att sedan skrota den när den är slut, bilarna i sig är inte så dyra, men min är nästan helt rostfri och jag gillar den, man vet vad man har men man vet inte vad man får.
kör hårt!

Re: Byte från 144hk till 170hk i 850 -96

Postat: mån 09 sep 2013, 13:16
av Lucif3r
Ptja, vissa besiktningsmän kollar motornumret. Dom aldra flesta kikar motornumret om dom märkar att den inte går "som den ska", och dom lär känna skillnad på en 144hk och 170hk.
Åker du "dit" på ändrad motor så får du föreläggande om reg. besiktning, vilket är piss svårt att få igenom, och då lär du ändå byta motor till "rätt" motor.

Personligen skulle jag inte chansa. Om du har svårt att hitta en lös motor, varför inte köpa en komplett bil? Priset är ju ungefär det samma, karossen kan ju se ut hur som helst bara motorn är fräsch. Sälj sen lite delar ifrån bilen och skrota den sen, så har du t om tjänat en hacka på det hela.

Re: Byte från 144hk till 170hk i 850 -96

Postat: mån 09 sep 2013, 13:22
av xdigger
Ja, jag beslutade idag att släppa den planen att byta motor överhuvudtaget. Som jag skrev i en annan tråd så vet man inte vad man får. Bättre att byta ringarna och lite servicedelar för en 5-6000kr sen vet jag att bilen är tip-top! :) Ringarna var inte speciellt dyra ca 800kr för en komplett sats.