Sida 1 av 6
Länkarm fram 850 -93
Postat: fre 06 sep 2013, 19:04
av errim
Hej. Jag undrar om den länkarmen som är på årsmodellerna från -94 och framåt passar på en 93a? 93an har ju den länkarmen som spindelleden är utbytbar på, det är såvitt jag kan se enda skillnaden? Den gamla typen verkar vara svår att få tag på men jag monterar gärna den med senare utförandet.
Re: Länkarm fram 850 -93
Postat: fre 06 sep 2013, 21:14
av Nexus
ska du ha nya modeller gäller byta av båda samt en hjulinställning. Passar gör de bolt on :D
Re: Länkarm fram 850 -93
Postat: fre 06 sep 2013, 21:24
av errim
Tack för svaret! Ja visst ska det göras hjulinställning. Men vi bytte förra året på högra sidan till gamla modellen ( beg 300kr), och i år blir det nog nya modellen men med framvagnsinställning ska det väl funka
Re: Länkarm fram 850 -93
Postat: lör 07 sep 2013, 09:43
av *pettson*
Är det nåt fel på själva länkarmarna?
Vitsen med dom gamla är att dom är väldigt långlivade produkter.
När bussningarna är körda så är det dags för steg två, nämligen uppgradering.
På valfritt ställe köper du nu plastbussningar. Dom finns från 300kr och uppåt i en sats för bägge sidorna.
Du tar fram bågfilen och trär bladet igenom en gammal bussning i taget och sågar exakt tills ytterhylsan på bussningen brister. Sen lossar du bladet och knackar ur bussningen. Gör så med alla 4.
Tryck in dom nya för hand. Montera det medföljande röret, glöm inte att smörja.
Montera på bilen, montera ny spindelleder.
Fixa 4hjulsinställning och njut av en helt ny bil.
Summa summarum länkarmar som nya, i stort sett underhållsfria dom närmaste 5åren. Det slitage som kan ske är spindellederna som är lättbytta. Du behöver inte bry dej om länkarmsbussningarna.
Re: Länkarm fram 850 -93
Postat: lör 07 sep 2013, 13:44
av Lucif3r
Ja, dom äldre är ju helt klart att föredra. Lös spindelled (som brukar vara det som går sönder i första hand) kostar ju mindre än en hel länkarm som man måste ha med dom nya.
Och monterar man poly-bussningar så kommer dom hålla jäkligt länge, plus att bilen blir lite trevligare att köra än med dom svampiga orginal bussningarna.
Re: Länkarm fram 850 -93
Postat: sön 08 sep 2013, 08:12
av errim
Tack Pettson och lucif3r.
klart intressant alternativ! Nej det är inget fel på länkarmen. Bussningar och spindelleden är slut. Tyckte bara att man kommer enkelt undan med att byta ut hela länkarmen till en ny för 499kr. Det är tjejens bil och den måste besiktigas innan oktober
Re: Länkarm fram 850 -93
Postat: sön 08 sep 2013, 08:59
av *pettson*
Man kommer jätte enkelt undan. Men det blir dyrare underhåll framåt i tiden och tråkigare bil att köra.
Re: Länkarm fram 850 -93
Postat: sön 08 sep 2013, 16:29
av Tommty
så då får jag bara sticka in en fråga här då jag ska byta lite grejor.
Gamla länkarmar på bil med nya funkar då också? så man kan köpa nya länkarmar och spindelleder till den gamla sorten och sätta på min nya?
För att om jag byter länkarm så behövs det en hjullinställning efteråt, behövs det om man bara byter spindlarna?
Re: Länkarm fram 850 -93
Postat: sön 08 sep 2013, 18:40
av *pettson*
Äldre länkarmarna passar 1992-2000 gamla karossen med bensinmotor.
4 hjulsinställning gäller efter bytet till gamla armarna. Är du noggrann ska du inte behöva göra ny justering vid spindelledsbyte.
Re: Länkarm fram 850 -93
Postat: mån 09 sep 2013, 13:03
av Lucif3r
En sak jag kom och tänka på. Finns det någon vettig förklaring till varför dom böt länkarmar, när dom äldre är så mycket smidigare? Tjäna pengar kan man ju tro, men det borde ju ligga något mer bakom än ren girighet.