Sida 1 av 1

volvo 855 t5r slangar

Postat: tis 03 sep 2013, 17:28
av jossant5r
Den grova slangen som har silvertejp på sig kommer från flamfällan och är typ avskuren, vart ska den sitta? Det är den som går brevid dumpventilen, det kommer avgaser ifrån slangen.

På en av bilderna ser ni en rostig burk och det går en slang därifrån som är pluggad, det går även en elkontakt in i burken som man kan koppla ur, sedan går de ut en kort slang jämt vid de tre slangarna som går ner till turbon, min fråga är då vad har den här burken för betydelse och vart ska slangarna gå?

I övrig så går bilen lite ryckigt/ojämt och är trög på gasen.. pendlar även på tomgången.
Nån som vet varför bilen beter sig på detta vis?

Bild
Bild

Re: volvo 855 t5r slangar

Postat: tis 03 sep 2013, 17:39
av Danne855
Ser ut som en hembyggd vevhusventilation tycker jag.

Re: volvo 855 t5r slangar

Postat: ons 04 sep 2013, 13:23
av Lucif3r
Ja, min första tanke är hemmabyggd vevhusvent också. Hur slangarna ska gå kan man bara gissa sig till när det gäller hemmapulat skräp(för inte såg det vidare välbyggt ut).

Så här ser iaf orginal ut: 2 kanaler i blocket som oljefällan sitter i.
Från oljefällan går det 2 slangar - 1 kort och 1 lång. Den korta går raka vägen upp till ventilkåpan, under tändstiftkåpan. Den långa har 2 ändar. En liten ände som går till vänster kant av insuget(sett frammifrån). Andra änden går till luftintagsröret, strax före turbon. Där sitter det någon mackapär som jag inte har den blekaste aning om vad den är till för, där ska iaf andra änden av slangen kopplas in.

Så är det orginal iaf. Men eftersom ditt ser väldigt hemmapulat ut samt är öppen (ajjabajja säger besiktningen, vilket skulle förklara dom pluggade slangarna) så kan det se ut precis hur som helst.

Det dom 3 slangarna sitter i, precis brevid LMM'en, är magnetventilen. Ena slangen går till WG'n på turbon, en till insuget och sista går till luftburken.