Sida 1 av 2
Högt tryck i insuget
Postat: fre 30 aug 2013, 17:02
av BjarneJ
Volvo 855 AWD 193 hk motor
Får ett felmeddelande om högt tryck i insuget och ibland (bara ibland) hög tomgång 1100 -1200 varv/min.som sjunker till normalt efter en liten stund. Har kollat insugspackningen med startgas utan det bli någon skillnad.
Emissionslampan tänds men kan släckas efter motorn har blivit varm, ibland med felkodläsare och ibland släcks den av sig själv.
Tacksam för tips var felet kan tänkas ligga. Systemet är Motronic.
Re: Högt tryck i insuget
Postat: fre 30 aug 2013, 21:57
av Tommty
kolla filtret?
Re: Högt tryck i insuget
Postat: sön 01 sep 2013, 20:32
av BjarneJ
Bränsle- och luftfilter nyligen bytt.
Re: Högt tryck i insuget
Postat: mån 02 sep 2013, 11:34
av Henke3
vad menar du med högt tryck i insuget? vilken felkod?
Re: Högt tryck i insuget
Postat: tis 10 sep 2013, 10:34
av BjarneJ
P0108 "Manifold Absolute pressure/barometric pressure circuit high
Detta är vad jag får upp.
Beklagar jag har varit lite sen med info, men tacksam för hjälp med tolkningen.
Re: Högt tryck i insuget
Postat: tis 10 sep 2013, 17:58
av Henke3
http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... =1&t=28164
det är nog denna du har fel på eller rättare sagt kretsen där den ingår.
är utomlands och jobbar nu men nån som har uppgifter om denna och
vilken volvo felkod den motsvarar kan säkert hjälpa dig att tyda vad det kan vara.
Re: Högt tryck i insuget
Postat: tis 10 sep 2013, 18:18
av BjarneJ
Tack, ska kolla.
Re: Högt tryck i insuget
Postat: tor 24 okt 2013, 17:19
av BjarneJ
Problemen kvarstår, och emissionslampan lyser förtfarande.
Jag har bytt MAP-givaren (Volvo original), men vid första starten tändes lampan igen, med samma felkod. Det jag nu mest är inne på är om det kan vara kanistern det är fel på.
De modeller som har separat MAP-givare har väl ingen givare i kanistern, Utan givaren är MAP-givaren som sitter monterat ovanför kylaren och har samma funktion som de som har givaren som en integrerat del av kanistern? Misstänker även det kan vara problem med vakuum och ska kolla samtliga slanger. Ska besiktiga på tisdag, så det börjar bli brått.
Någon som har förslag?? Jag tar tacksamt emot alla förslag.
Re: Högt tryck i insuget
Postat: fre 25 okt 2013, 16:23
av erbe
Att motorlampan lyser spelar ingen roll på den bilen,före 01/02 är den inte med i kontrollen.
Felkoden kan jag tyvärr inte hjälpa dig med!
Re: Högt tryck i insuget
Postat: fre 25 okt 2013, 18:40
av BjarneJ
Jag är inte så säker på du har rätt. Hade tidigare en 745 årsmodell -90 och den fick anmärkning på motorelektronik då lampan var tänt då jag åkte in på bilprovningen.
Har dock hört från andra att det beror lite på besiktningsteknikerns humör just den dagen då det inte är alla som bryr sig om att anmärka på detta fel. På årsmodellar från före 02 använder bilprovningen ingen felkodläsare.
Har dock lokaliserat felet.
Felet är en vakuumpump som ibland läggar av, dvs ostabil funktion. Ska fixa en annan och byta. :D