Sida 1 av 2
Lambdaproblem S70 2,5 10v -98
Postat: fre 30 aug 2013, 16:40
av Malish
En bekant har problem med sin S70, Motorlampan lyser.
Han har varit inne på volvo och läst felkoder och fått fram att det är fel på lambdasonden (felkoden säger iaf lambdasonden)
Han har därför bytt lambdasond (till en Biltema om det spelar roll)
men ändå får han samma fel fortfarande, så nu undrar han lite vad det kan vara för fel.
Mina tankar säger ju att det skulle kunna vara en luftläcka nånstans, men finns det fler felkällor?
vad säger pettson?
Jag har ingen erfarenhet av just S70 eller 10v motorn så därför frågar jag.
Har inte den exakta felkoden tyvärr.
I värsta fall så kanske lambdasonden är felkopplad, nån kanske har koll på hur biltemas lambdasond ska kopplas på en volvo.
färgerna på kablarna på både bilen och sonden är rött, svart, gult och vitt. han har kopplat färgmatchat men det kanske är fel?
lampan tänds nästan direkt efter han släckt lampan och startar motorn.
Re: Lambdaproblem S70 2,5 10v -98
Postat: fre 30 aug 2013, 16:57
av *pettson*
Mej veterligen fungerar INTE biltemas sonder mot volvo alls i princip, oavsett vad katalogen säger.
Det råder någon form av missuppfattningar därute i etern.
1 Det går INTE att ersätta alla sonder med universal sådana.
2 Det går inte att ersätta en sond med en annan bara för att den har samma kabelfärger.
3 Enda sättet att GARANTERA att en sond fungerar är att ersätta den med en som har exakt samma fabrikat och nummer.
Re: Lambdaproblem S70 2,5 10v -98
Postat: fre 30 aug 2013, 22:37
av Malish
Okej.
Ingen som haft framgång med biltema sond? hur kopplade ni då?
eller vad gjordes för att få det att funka?
Re: Lambdaproblem S70 2,5 10v -98
Postat: fre 30 aug 2013, 23:05
av JT855
Nu finns väl en verklighet utanför forumet också men enligt vad man läst här så får ingen det att funka särskilt bra på 850/x70 med biltemas sonder... Jag har ägt en 850 t5 som på besiktningen visade dåliga avgasvärden, gick dock väldigt bra i övrigt... Någon hade satt en Toyota lambdasond på den... Gav ingen felkod men alla avgasvärden var dåliga, märktes ej på bilens gång, så mycket funkar väl mer eller mindre bra. Fick till avgasvärdena då jag muttrade dit en Bosch orginal lambda..
Re: Lambdaproblem S70 2,5 10v -98
Postat: mån 02 sep 2013, 09:15
av Tisa75
Även om problemet inte är aktuellt längre för TS så kanske det hjälper nån annan, ett av dom allra vanligaste orsakerna till att en eftermarknadssond inte fungerar på volvo är att volvo orginal lambdasond tar referensluft via kabelhöljet.
orginal lamda har en kabelstam med hölje som sluter tätt mot sensorkroppen, medans på eftermarknads varianter så har man ett gäng blottade kablar med ett löst kabelhölje.
ofta så följer det inte med något kontaktstycke till eftermarknads sonden vilket resulterar i att hemmameken klipper och klistrar lite halv vackert för att koppla ihop nya sonden med orginal kontakt stycke. problemet blir då att man stryper all möjlighet till referensluft åt sonden. sonden tar nämligen upp en liten mängd friskluft via ett hål i änden på sonden där kablarna går in. för att säkerställa att sonden enbart får frisk luft så är orginalsonden försedd med ett slutet hölje som tillåter sonden att dra luft via kabelhöljet från motorrummet. genom att klippa och klistra ihop gamla och nya kablar så förhindrar man sonden att ta referensluft med dåliga avgasvärden som följd Trots ny sond..
det finns hur mycket som helst att läsa om detta på nätet, den som söker skall finna :)
tex
http://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen_sensor
Re: Lambdaproblem S70 2,5 10v -98
Postat: mån 02 sep 2013, 13:25
av *pettson*
1975 när boschs referenstext skrevs gick det inte att skarva något och man förklarade hur man tänkt systemet. Då var det livsdanande teknin som skapats.Volvo använde referenstexten i sitt vadis i kortad form där man förklarar att skarvning är omöjlig. Orginaldokumentet finns i KTS systemet för den som kör bosch.
Det skiljer det sej stort hur kalibreringen är gjord avseende känslighet, arbetstemperatur som den kalibreras vid osv. Även bosch tillverkar sondkit för inskarvning så själva skarvningen är sällan problemet däremot HUR man skarvar. Boschs system är mekanisk förbindning i för att inte störa signalkablarna. Samt för att orginalkablarna inte är rent koppar. Dom består av en otrevlig men stabil legering som är mycket svårlödd.
En av sakerna få verkar förstå är att värmeelementet är aktivt hela tiden för att hålla sensorn vid konstant mättemp. Fel storlek på värmeelementet ger värmefel som ger mätfel. Det finns ett otal olika watt tal på detta element och ett otal olika arbetstemperaturer som används. Därför går det inte med vadsomhelst överallt.
Re: Lambdaproblem S70 2,5 10v -98
Postat: mån 02 sep 2013, 21:35
av Malish
Efter lite finlurlande så verkar det som lambdabytet var onödigt.
Verkar som det är insugspackningen som läcker.
Min bekante hade fö pratat med volvo verkstaden och de sade att det ska inte vara något problem med Biltema lambdan.
personligen lyssnade jag på motorn för första gången idag och tycker det låter som den suger vid insugspackningen..
Re: Lambdaproblem S70 2,5 10v -98
Postat: mån 02 sep 2013, 21:50
av *pettson*
Två spännande saker alltså.
En volvoverkstad som medger att annat än orginal fungerar. Det är nåt nytt. :)
Att biltema sonderna nu ska fungera på volvos senare modeller gör ju inget men återstår att se IRL.A
Jaja du blir en av få i den klubben om du lyckas. Eller så blir du banbrytande om dom bytt produkter.
Jag har inte varit i blandad i mer än kanske 20 sondbyten där ingen av dom gjort sitt jobb mer än i ca 5-10mil och sen varit utanför kalibreringen. Dock inga byten dom senaste månaderna.
Däremot vet jag en bunt 92-93 GLT som fungerar utmärkt med dom.
Re: Lambdaproblem S70 2,5 10v -98
Postat: mån 02 sep 2013, 21:59
av Malish
Ja..
Den som lever får se, har iaf talat om för honom vad jag läst bla här.
Funkar det så funkar det.
Re: Lambdaproblem S70 2,5 10v -98
Postat: mån 02 sep 2013, 22:50
av JT855
Som jag skrev tidigare, bara för att bilen tycks gå bra och inga varningslampor lyser så kan man inte säga att det fungerar... Då dessa två är uppfyllda samt en avgasmätning är gjort, då kan man avgöra om det fungerar...