*pettson* skrev:LOB skrev:varför skal min Volvo 850 2,5T (1997, 193 hk) ha ny olja var 800 mil eller 6 månader då serviceintervall på en sugmotor är 1500 mil eller 1 år? Är det för att det förväntas att en turbommotor körs hårdare eller är det själva turbomotorn som kräver kortare serviceintervaller?
Vem har påstått att den har den oljebytesintervallen? Mej veterligen är det 1500 mil. Är man pedant så kan man byta FILTER på halva sträckan.
Oljan är varken utsliten eller dålig på ens 1500 mil egentligen.
Står i serviceboken etc. och min servicelampa lyser efter 6 mnd/ 5000 miles. Min 850 är en USA-import, kanske det är kortare intervaller på dem? Men åter till frågan:
Är det för att det förväntas att en turbommotor körs hårdare eller är det själva turbomotorn som kräver kortare serviceintervaller? Jag kör ganska lugnt men jag hade tänk behålla min tipp-topp 850 2,5Tmed 8000 mi på mätaren i minst 10 år... Vad är det för serviceintervall på 850 T5(r)? Âr dagens oljekvalitet så mycket bättre att jag kan hoppa över detta extrabyte var 5000 miles?
KEY RECOMMENDED SAFETY & OPERATIONAL SERVICES:
EVERY 10,000 MILES:
OIL FILTER & ENGINE OIL: REPLACE
Every 10,000 miles, or every 6 months, whichever comes first.
If driving conditions are demanding, every 5,000 miles, or every 6 months, whichever comes first.
Vital to maintaining/prolonging engine life.
Keeps harmful engine-wearing deposits to a minimum.
Genuine Volvo filters with high filtration capacity and two special valves to reduce the risk of clogging.
Special sealing gasket and precision-cut threads secure the filter to prevent oil leaks.
- 1994 – 97 Turbo Models: Replace oil and filter every 5,000 miles.
http://www.richsvovos.com/volvo-850-mai ... -schedule/