Sida 1 av 1

Överdrivet kort oljebyteintervall på 850 turbo?

Postat: mån 26 aug 2013, 19:13
av LOB
varför skal min Volvo 850 2,5T (1997, 193 hk) ha ny olja var 800 mil eller 6 månader då serviceintervall på en sugmotor är 1500 mil eller 1 år? Är det för att det förväntas att en turbommotor körs hårdare eller är det själva turbomotorn som kräver kortare serviceintervaller?

Re: ôverdivet kort oljebyteintervall på 850 turbo?

Postat: mån 26 aug 2013, 20:34
av *pettson*
LOB skrev:varför skal min Volvo 850 2,5T (1997, 193 hk) ha ny olja var 800 mil eller 6 månader då serviceintervall på en sugmotor är 1500 mil eller 1 år? Är det för att det förväntas att en turbommotor körs hårdare eller är det själva turbomotorn som kräver kortare serviceintervaller?
Vem har påstått att den har den oljebytesintervallen? Mej veterligen är det 1500 mil. Är man pedant så kan man byta FILTER på halva sträckan.
Oljan är varken utsliten eller dålig på ens 1500 mil egentligen.

Re: ôverdivet kort oljebyteintervall på 850 turbo?

Postat: mån 26 aug 2013, 20:45
av taxi
Jag är istället glad för den relativt långa intervallen på Volvon, sambons saab 9000 vill ha oljebyte efter 6 månader bara. Rätt säker på att Saaben kommer att skära först ändå...

Re: Överdrivet kort oljebyteintervall på 850 turbo?

Postat: mån 26 aug 2013, 22:05
av LOB
*pettson* skrev:
LOB skrev:varför skal min Volvo 850 2,5T (1997, 193 hk) ha ny olja var 800 mil eller 6 månader då serviceintervall på en sugmotor är 1500 mil eller 1 år? Är det för att det förväntas att en turbommotor körs hårdare eller är det själva turbomotorn som kräver kortare serviceintervaller?
Vem har påstått att den har den oljebytesintervallen? Mej veterligen är det 1500 mil. Är man pedant så kan man byta FILTER på halva sträckan.
Oljan är varken utsliten eller dålig på ens 1500 mil egentligen.
Står i serviceboken etc. och min servicelampa lyser efter 6 mnd/ 5000 miles. Min 850 är en USA-import, kanske det är kortare intervaller på dem? Men åter till frågan:
Är det för att det förväntas att en turbommotor körs hårdare eller är det själva turbomotorn som kräver kortare serviceintervaller? Jag kör ganska lugnt men jag hade tänk behålla min tipp-topp 850 2,5Tmed 8000 mi på mätaren i minst 10 år... Vad är det för serviceintervall på 850 T5(r)? Âr dagens oljekvalitet så mycket bättre att jag kan hoppa över detta extrabyte var 5000 miles?

KEY RECOMMENDED SAFETY & OPERATIONAL SERVICES:
EVERY 10,000 MILES:
OIL FILTER & ENGINE OIL: REPLACE
Every 10,000 miles, or every 6 months, whichever comes first.
If driving conditions are demanding, every 5,000 miles, or every 6 months, whichever comes first.
Vital to maintaining/prolonging engine life.
Keeps harmful engine-wearing deposits to a minimum.
Genuine Volvo filters with high filtration capacity and two special valves to reduce the risk of clogging.
Special sealing gasket and precision-cut threads secure the filter to prevent oil leaks.
- 1994 – 97 Turbo Models: Replace oil and filter every 5,000 miles.
http://www.richsvovos.com/volvo-850-mai ... -schedule/

Re: Överdrivet kort oljebyteintervall på 850 turbo?

Postat: tis 27 aug 2013, 09:43
av Lucif3r
Ptja, min V70 T5 -97 har jag haft över ett år nu och än har ingen servicelampa tänts. Den har gått kanske 1000mil sen köpet, om ens det. Nu har ju dock jag bytt olja och filter redan, för typ 300mil sedan, men det vet ju inte servicelampan något om.

Re: Överdrivet kort oljebyteintervall på 850 turbo?

Postat: tis 27 aug 2013, 11:00
av Malmstroem
Det är få för att inte säga inga skillnader på motorn på en USA Volvo och på såld ny i Sverige.

Däremot skiljer det på hur bilar sköts. I USA är man van vid att byta olja ofta enligt de interval du uppger. Och eftersom alla andra har (i alla fall hade) de serviceintervallerna så hade Volvo det också.

En av orsakerna var att man i alla fall tidigare hade sämre olja i USA. Det gjorde att man fick byta den oftare.

Re: Överdrivet kort oljebyteintervall på 850 turbo?

Postat: tis 27 aug 2013, 11:39
av LOB
ok... så ni menar att det inte finns några stora fördelar med att byta var 800 mil? Kanske bättre att behålla Mobi 1 oljan från sista service på Bilia än att fyla på med Biltema syntet... ? Oljan är sirapsfägad efter 900 mil så jag tror den förra ägaren följde de amerikanska serviceintervallerna :D . I min förra 960 blev oljan mörk efter några hundra mil.
Men varför menade volvo-USA att turbomotorer skulle servas oftare? Förväntat hårdare körning med turbo eller andra orsaker?

Edit. efter lite googlande ser jag att det finns vissa kulturella skillnader mellan Europa/ USA i synen på oljebytesintervall... kan inte tro att olja sålt i USA är sämre än i Sverige...

"09-14-2009, 10:31 AM
_HighVoltage_ _HighVoltage_ is offline

The more frequent you change it - the better. Even if you wait till 3500 you won't have problems.
Most people (who don't love their cars, and see them only as means of transportation) change it every 5000 miles. 3000 miles is of course better for the engine.

But just so you know - most people in Central and Eastern Europe change their oil every 7000-8000 MILES...and the cars still run good. I'm not saying that's a good example to follow, just wanted to show that there are plenty of people who don't change at 3000 and they are still fine.

Personal opinion - change it every 3000-3500 miles.
"

http://volvoforums.com/forum/volvo-850- ... 0-a-34319/

Re: Överdrivet kort oljebyteintervall på 850 turbo?

Postat: mån 02 sep 2013, 15:20
av pompe90
att en olja blir svart/skitig/mörk efter 100-200-300mil eller kanske lite mer betyder enbart att den gör sitt jobb. Rengör motorn!

Men det kanske kan säga om hur man har skött motorn innan också, hur man har kört med osv.
Men om man byter en olja efter 1000mil på en välskött bil så bör det inte vara svart olja varje gång för då är något fel.
Sirapsfärgad olja 900mil är bara goda nyheter om nu motorn förövrigt är fräsch, låter fint osv.

Själv byter jag 500-1500mil beroende på hur hårt jag har kört under bytena, klimatet m.m men säg 700-800mil snittar min motor på.

Och då byts det till biltema helsyntet w5-40. Inget fel alls på den oljan.

Varför man byter olja "oftare" på en turbomatad bil är pga att oljakvaliten måste vara god hela tiden för att allt skall hålla. Turbon och kylning är känsliga för dålig/utmattad/skitig olja. Koksar igen lättare eller inte renar lika väl osv.

Kuriosa till ni som inte är insatt i olja/kylning i turbomotorer(främst bensinare), är att det är mycket bra om ni låter bilen stå någon minut eller två när ni har parkerat bilen med motorn igång så allt får kylas ned så chansen blir mindre att det bildas koks exempelvis. Att man inte har turbotimer som alternativ på modernare turbobilar vid nyköp är bara underligt.
Detta är en lika smart idé som att byta olja ofta(och naturligtvis rätt speccad olja för din motor!) :-)