Sida 1 av 1

Bussning till främre krängningshämmaren

Postat: fre 16 aug 2013, 15:58
av Malish
Ena bussningen som håller min krängningshämmare fram börjar bli lite sliten, antagligen därför det knäpper och knakar i framvagnen när jag kör iväg och stannar.
Nu till frågan, Vilket är enklaste och snabbaste sättet att byta dem?
Haynes boken säger att man ska lossa styrväxeln och släppa ner sub-framen en bit.
men finns det något annat sätt?
samt, behövs det verkligen nya bult till subframen om man släpper den?
låter ju jäkligt bökigt att byta får jag säga.

notera altså att det inte är "klapperstagen" som är slitna.

Re: Bussning till främre krängningshämmaren

Postat: fre 16 aug 2013, 17:24
av *pettson*
Att lossa subframen och vika ned den en bit är enda sättet. Nej du kan återanvända skruvarna. Men ge dom nån droppe blått gänglås. Dra dom korrekt sen.

Re: Bussning till främre krängningshämmaren

Postat: fre 16 aug 2013, 20:44
av Malish
okej, vad är korrekt moment på dem?
verkar bli en del mer mecklande än jag hoppats, men så är det ibland :D

Re: Bussning till främre krängningshämmaren

Postat: sön 18 aug 2013, 10:43
av *pettson*
Det står i din mekhandbok.

Re: Bussning till främre krängningshämmaren

Postat: sön 18 aug 2013, 14:03
av Malish
Hittade efter en del letande (tror jag)
65Nm + 60 grader låter det rätt?

Re: Bussning till främre krängningshämmaren

Postat: tis 20 aug 2013, 15:24
av virtq
Malish skrev:Hittade efter en del letande (tror jag)
65Nm + 60 grader låter det rätt?
Kanske är olika vad vet jag, men till min S70 -99 är det 105Nm + 120 grader på de långa bultarna och sen 50Nm på de små bak. Men nu vet jag inte exakt vilka bultar du har kollat på, de jag syftar på är de fyra som håller upp själva subframen/rambalken.

Re: Bussning till främre krängningshämmaren

Postat: tis 20 aug 2013, 19:06
av Malish
fattar jag rätt behöver man bara släppa subframen i bakkant och vika ner någon cm eller så.