Sida 1 av 2

850 går plötsligt dåligt - FIXAT

Postat: mån 12 aug 2013, 12:02
av awes
Har en 850 turbo 94.
Plötsligt medans jag körde började bilen missa och bli orkeslös. Känns som den inte går på alla cylindrarna. Men startar enkel varm som kall.

Felkoder:
På sockel A2 bränslesystem får jag:
1-4-3 främre knacksensor saknas
2-1-2 Fel främre lambda (detta vet jag, lamdan har varit pajj i över ett år utan att orsaka problem tidigare)
5-2-1 Förvärmning främre lambda (kanske orsaken till problemet ovan)
5-3-5 Slutsteg i styrenhet E, oidentifierat problem - Jag hita att en av slangarna till magnetventilen var loss, den som går in straxt efter LMMen. Kan det vara orsaken till denna kod? Men ser ut som om den slangen varit loss länge

Inget av ovan tycker jag borde orsaka att bilen gåt dåligt.

Sedan de konstiga. Jag har ingen socked A6 (tändsysem). Kom dom med senare modeller?

Min egen misstanke är kamaxelgivaren, men ingen felkod från A2 om den.

Några ideer ellr råd?

Anders

Re: 850 går plötsligt dåligt

Postat: mån 12 aug 2013, 13:57
av *pettson*
Det är fantastisk läsning. Tänk hur väl din bil kommer att gå om du nu åtgärdade en del problem.
Allt du nämnt hittils har en förödande effekt på din maskin.
Samtidigt går du och tror att det inte spelar roll?
Utan knacksensorerna har den inte kontroll på laddtryck eller tändläge, med eller utan ladd.
Med felaktig lambda får du felaktigt grundläge för bränslet, som ska användas hela tiden när lambdan inte jobbar aktivt. Om och när den mäter aktivt så får den ändå felvärden då den inte blir tillräckligt varm utan förvärmningen.

Dags att tänka om alltså.

Re: 850 går plötsligt dåligt

Postat: mån 12 aug 2013, 14:15
av awes
*pettson* skrev:Det är fantastisk läsning. Tänk hur väl din bil kommer att gå om du nu åtgärdade en del problem.
Allt du nämnt hittils har en förödande effekt på din maskin.
Samtidigt går du och tror att det inte spelar roll?
Utan knacksensorerna har den inte kontroll på laddtryck eller tändläge, med eller utan ladd.
Med felaktig lambda får du felaktigt grundläge för bränslet, som ska användas hela tiden när lambdan inte jobbar aktivt. Om och när den mäter aktivt så får den ändå felvärden då den inte blir tillräckligt varm utan förvärmningen.

Dags att tänka om alltså.
Jag är lite förvånad över ditt svar.
Nu vet jag ungefär vad både knacksensor och Lambda sensor gör redan, och förstår inte hur någon av dem skulle kunna ge mig det problem jag har.
Knack fetar på bränsle och/eller backar tändning om det skulle spika och lamda finjusterar MAPen (de är ju trots all en smalbandslamda orginal, så den ger ju ytterst begränsad information).
Jag inser att med dessa funngerande så skulle bilen i normalfall gå bättre (har visserligen gått igenom besikningen i två år med perfekta avgasvärden utan lamban)

Men... Jag förstår inte hur dom kan orsaka att bilen hel plötsligt knappt orkar ta sig framåt och låter som om den går på 3-4 cylindrar.

Re: 850 går plötsligt dåligt

Postat: mån 12 aug 2013, 14:36
av Lucif3r
Du har ingen koll överhuvudtaget på hur lambdan fungerar och vad den har för funktion, det är rätt uppenbart.
Att du kört omkring ett år med trasig lambda, ja det är ju helt fantastiskt. Alla andra 85x70 skulle gå som ett lass skit. Grattulerar till den enda 850 i världen som går lika bra med trasig lambda som en hel.
Du har dock någorlunda rätt i vad knacksensorn har för funktion, men du har uppenbarligen ingen aning om vad styrsystemet gör när en eller flera är sönder.

Jag föreslår att du sätter dig ner och läser på ordentligt vad lambdan och knacksensorerna egentligen gör.

Re: 850 går plötsligt dåligt

Postat: mån 12 aug 2013, 15:10
av awes
Lucif3r skrev:Du har ingen koll överhuvudtaget på hur lambdan fungerar och vad den har för funktion, det är rätt uppenbart.
Att du kört omkring ett år med trasig lambda, ja det är ju helt fantastiskt. Alla andra 85x70 skulle gå som ett lass skit. Grattulerar till den enda 850 i världen som går lika bra med trasig lambda som en hel.
Du har dock någorlunda rätt i vad knacksensorn har för funktion, men du har uppenbarligen ingen aning om vad styrsystemet gör när en eller flera är sönder.

Jag föreslår att du sätter dig ner och läser på ordentligt vad lambdan och knacksensorerna egentligen gör.
Jag är faktisk ganska säker på at jag VET vad de gör.
Och det kan vara så att volvos system är unika, men de flesta andra jag jobbat med går in i ett "fail safe" mode om sensorer faller ifrån (eller ger värden utanför förväntat område) och bilen går sedan ganska OK.

Och jag har inte påstått att bilen går lika bra utan lambda som med, var har jag skrivit det? Bara att den ojusterade map som uppenbarligen ligget i ECUn ger OK avgasvärden vid bilprovningens test.

Men jag erkänner gärna att min mesta erfarenhet är att arbeta med bredbandslambda och då som ett tuning verktyg.

Re: 850 går plötsligt dåligt

Postat: mån 12 aug 2013, 18:23
av awes
Nu har jag ryckt i sladdar, kollat kopplingar (elektronik rengöring i dom), anslutit missad slang till magnetventilen och raderat felkoder.
1-1-1 på sockel A2.
(och hittade infon om att jag inte skall ha någon sockel A6 på min bil)

Men bilen går lika illa. (och 1-1-1 även efter provstart av bilen)


Någon som har någon ide?

Re: 850 går plötsligt dåligt

Postat: mån 12 aug 2013, 19:07
av rid54
Vilka komponenter ingår i högspänningssidan på tändsystemet? Där kan plötsliga fel uppstå, som inte nödvändigtvis ger felkoder. Likaså dåligt bränsletryck (pga sjuk pump eller igensatt filter...).

Re: 850 går plötsligt dåligt

Postat: mån 12 aug 2013, 21:54
av awes
Så har jag uteslutit hoppad kamrem. Märkningarna stämmer. Och det borde ju inte varit fel då remmen byttes i samband med att jag bytte topppackning för något år sedan...
Soppatrycket, hmm. Kanske skulle byta filter.
Ang tändningen. Ingen aning. Men jag har sätt en del inlägg om trasiga fördelarlock och rotor. Får ta och titta på det i morgon.

Re: 850 går plötsligt dåligt - FIXAT

Postat: tis 13 aug 2013, 10:22
av awes
Ny rotor och fördelarlock fixade biffen. Inga synliga skador/sprickor mer än allmänt ärgade kontaktytor.

Re: 850 går plötsligt dåligt - FIXAT

Postat: tis 13 aug 2013, 10:49
av Rådlös
Märkligt! Du målar upp fel och dom sakkunniga funderar över modern bilelektronik med mera, med mera. Och så löser du själv problemet med ett fel som har varit välkänt sedan bilismens barndom. :) :D :lol:
Där ser man, alla fel i dagens bilar kommer inte alltid från elektronik och datorer. Det kan förekomma fel på stenålderstekniken också. :wink: